Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt en Saturn, heeft opnieuw een sterk resultaat geboekt in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2024/2025. Toch komt steeds minder omzet uit de verkoop van elektronicaproducten in de winkels.
Online al bijna 30%
De omzet van Ceconomy steeg met 8,4% naar 7,57 miljard euro, vergeleken met 6,98 miljard euro in dezelfde periode vorig jaar. De aangepaste brutowinst (EBIT) steeg met 12,8% naar 279 miljoen euro. Het is al het achtste opeenvolgende kwartaal met groei, wat naar eigen zeggen te danken is aan de bewuste omnichannel-aanpak.
De online omzet steeg met 15% naar meer dan twee miljard euro en het bedrijf verwacht dat het aandeel van online verkopen (29%) in de toekomst verder zal groeien. In de fysieke winkels was er 7,2% groei. Ook het aantal fysieke winkels nam nochtans toe, met name in Zwitserland, waar negentien nieuwe vestigingen openden. Daarnaast verschenen vijf nieuwe ‘Smart Stores’ in Duitsland.
Services en retailmedia
Steeds meer omzet komt bovendien van alternatieve diensten, zoals retailmedia, de marktplaats en de tak “services & solutions”. Retailmedia boekte een groei van bijna 150%, en de marktplaats zag zijn verkoop met 90% stijgen. De toenemende vraag naar duurzame producten en diensten speelde ook een belangrijke rol in de resultaten: in het eerste kwartaal werd 25% van de omzet behaald met duurzame producten, een stijging van 13 procentpunten ten opzichte van het vorige jaar.
Voor de rest van het jaar verwacht Ceconomy een gematigde omzetgroei, met wel een duidelijke verbetering in de winstgevendheid. Die groei zal vooral komen uit de Duitstalige regio en West-/Zuid-Europa. Ook staat Ceconomy op de radar van JD.com, één van de grootste e-commercebedrijven in China. JD.com toont opnieuw interesse om Ceconomy over te nemen, wellicht om uit te breiden buiten de afkoelende Chinese markt.