De Duitse elektronicagroep Ceconomy, moeder van MediaMarkt en Saturn, stuurt een winstwaarschuwing uit: het ging dit jaar niet zo goed in de elektrowinkels en de vooropgestelde winstprognose zal niet worden gehaald.
Terugvallende winst valt nog meer terug
De operationele winst voor het gebroken boekjaar 2017-18 ligt lager dan verhoopt bij Ceconomy, de afgesplitste elektronicatak van het Duitse Metro. De ketens MediaMarkt en Saturn hadden het moeilijk, waardoor het EBITDA in het boekjaar tot 30 september uitkomt op 630 miljoen euro. Ceconomy presteert daarmee fors minder dan verwacht: vorige maand had het bedrijf nog tussen de 680 en 710 miljoen euro operationele winst vooropgesteld. Ook dat was nochtans al een tegenvaller, want een jaar eerder haalde de retailgroep nog 714 miljoen euro EBITDA.
Ook het bedrijfsresultaat (EBIT) komt lager dan verwacht uit: de winst voor belastingen zakte naar 400 miljoen euro, ten opzichte van 494 miljoen in het vorige boekjaar. Eerder was het management uitgegaan van een bedrijfsresultaat tussen de 460 en 490 miljoen euro.
Te mooi weer voor tv
Schuldige zou de hete zomer zijn geweest, die ervoor zou hebben gezorgd dat mensen hun schermen eens naast zich neerlegden en de buitenlucht opzochten. Er werden immers minder televisiesets en andere elektronische gadgets gekocht.
“Deze afwijking is te wijten aan aanzienlijk lager dan verwachte bijdragen aan de operationele winst door MediaMarktSaturn Retail Group aan het einde van het boekjaar 2017-18”, aldus Ceconomy. Op 19 december maakt de groep de volledige jaarresultaten bekend.