Ceconomy, het moederbedrijf van elektronicaketens MediaMarkt en Saturn, heeft de verwachtingen overtroffen in het derde kwartaal van zijn boekjaar. De onlineverkoop ging door het dak en ook de winkelverkoop trekt weer aan.
Minder trafiek, hoger kasticket
Volgens voorlopige cijfers heeft Ceconomy in het afgelopen kwartaal een omzetdaling van 8,4% geleden, die volledig is toe te schrijven aan de winkelsluitingen wegens het coronavirus. Op het hoogtepunt van de crisis was 86% van de totale winkelportefeuille noodgedwongen gesloten. In april daalde de omzet daardoor weliswaar met 43%, maar na de heropening van de winkels trekt de verkoop snel weer aan: in mei was er alweer een groei van 3% en in juni zelfs van 12%.
Hoewel er wat minder trafiek is in de fysieke winkels, is zowel de conversie als het gemiddelde kasticket hoger dan voordien. De onlineomzet steeg bovendien met 145% en is nu goed voor 35% van de totale omzet. Ook na de heropening van de winkels blijft de onlineverkoop op een hoog niveau, meldt de retailer.
“De pandemie heeft zeker gefungeerd als een versneller voor onze online business. Onze winkels zullen een vitale rol blijven spelen in onze omnichannelaanpak, maar we moeten inspelen op de veranderende gewoontes van de klant en ons aanpassen aan de nieuwe retailrealiteit”, zegt CEO Bernhard Düttmann. Het bedrijf verwacht dit jaar slechts een lichte omzetdaling en een bedrijfsresultaat dat tussen de 165 en 185 miljoen euro zal liggen.