MediaMarkt introduceert “live shopping” op de Belgische markt. Naar Aziatisch voorbeeld presenteert de elektronicaretailer elke week producten tijdens interactieve onlinesessies.
Interactieve sessie met influencer
Op de website van MediaMarkt vinden vanaf 10 oktober elke zaterdagvoormiddag interactieve sessies plaats, waarbij klanten telkens tien producten in een ander thema kunnen ontdekken. Zo gaan de sessies van start met de “tien favoriete smartphones van MediaMarkt”, maar zijn er bijvoorbeeld ook presentaties rond fotografie en self-care.
De sessies volgen het in Azië erg populaire model van “live shopping”: in wat het midden houdt tussen teleshopping en vloggen, presenteert een influencer het online event en kunnen kijkers via chat live vragen stellen. Aan Nederlandstalige kant is Jeron Dewulf de presentator van dienst, in Franstalig Belgie is dat acteur Christophe Stienlet. Kopen kan snel en rechtstreeks, want de links naar de winkelpagina zijn onderaan te vinden.
“Beste van twee werelden”
Live shopping vindt snel ingang in coronatijden, als een manier om online en contactloos toch ook beleving en service te bezorgen. “Live shopping is gecreëerd om het beste van twee werelden te combineren: het gemak en de snelheid van e-commerce en het goede advies van een verkoper in één van onze winkels of uit een producttest op YouTube”, zegt Yannick de Bièvre, Head of Marketing bij MediaMarkt Belgium.
De elektronicaretailer noemt het ook een manier om het aanbod van e-commerce, dat sinds de lockdown sterk in de lift zit, verder uit te breiden. “Sommige consumenten aarzelen nog om de stap naar e-commerce te zetten omdat het enorme aanbod aan producten en merken in het online assortiment voor hen overweldigend lijkt”, aldus De Bièvre.
Eerder nam het Belgische modemerk Mayerline al een soortgelijk initiatief met een digitale modeshow: de herfst-wintercollectie van het kledinglabel werd gepresenteerd op een virtuele catwalk. Kijkers konden rechtstreeks op de outfits klikken om de kledingstukken te bestellen. De onbetwiste koploper blijft echter China, waar Kim Kardashian bijvoorbeeld tijdens een livestream op Alibaba-platform Taobao 15.000 flesjes parfum wist te verkopen op een paar minuten tijd.