Het Duitse Ceconomy duikt dieper in de rode cijfers: de verliezen stapelen zich op, terwijl de omzet stagneert. Toch is de eigenaar van MediaMarkt en Saturn naar eigen zeggen goed op weg om de verwachtingen voor dit boekjaar te halen.
Domper na WK voetbal
Ceconomy bevestigt zijn verwachtingen voor het lopende boekjaar: dat wordt bijlange na geen hoogvlieger, maar de groep zegt dat het met zijn reorganisatie wel de goede richting uitgaat. Volgens topman Jörn Werner is het wel noodzakelijk om het businessmodel te blijven transformeren.
In het voorbije kwartaal steeg de omzet op vergelijkbare basis met een minimale 0,2%, goed voor een totaal van 4,6 miljard euro. In West- en Zuid-Europa stegen de verkopen met 1,3%, vooral dankzij geslaagde marketingacties en campagnes in Duitsland en Italië. De elektronicaverkoper zegt tevreden te zijn, aangezien het zich dit jaar moet meten met een erg sterk 2018: het WK voetbal zorgde er toen voor dat heel wat nieuwe televisietoestellen over de toonbank gingen.
Online steeg de omzet met 1,7%. Opvallend is dat vandaag al bijna de helft (46%) van de online bestellingen in de fysieke winkels werd opgehaald. De afdeling voor diensten en oplossingen, waaronder bijvoorbeeld het bijkomend verzekeren van nieuwe toestellen valt, kreeg te maken met een terugval van 8,4%.
Nieuw transformatieprogramma op komst
De verliezen stapelen zich ondertussen verder op: het EBIT zakte van 30 miljoen euro onder nul een jaar eerder naar 45 miljoen euro in het rood. Het bedrijf zou 80 miljoen euro aan reorganisatielasten hebben moeten dragen. Netto daalde het verlies weliswaar van 90 miljoen euro tot 62 miljoen, vooral dankzij de verkoop van de nog resterende aandelen van ex-moederholding Metro.
Eind dit jaar maakt Ceconomy een nieuw transformatieprogramma bekend. In tussentijd is er een akkoord met de vakbonden bereikt over de honderden geplande ontslagen. Ook heeft Media Markt in Griekenland een overnemer gevonden voor 75% van de aandelen.