Ceconomy, de holding achter MediaMarkt en Saturn, zag zijn omzet in het tweede kwartaal met 19% stijgen. De groei is te danken aan fysieke winkels en dienstverlening, want online kelderden de verkopen met 40%.
Elders zoeken naar marge
In het tweede kwartaal steeg de omzet van Ceconomy met 18,8% tot 5 miljard euro. Het eerdere operationele verlies van 146 miljoen euro is nu wel meer dan gehalveerd tot 62 miljoen euro onder nul. Dat is weliswaar vooral te danken aan Duitsland en Nederland, die in 2021 nog in lockdown waren en dus een zwakke vergelijkingsbasis vormden.
Over de hele eerste jaarhelft steeg de omzet licht met 2,1%, terwijl ook de brutowinst met een bescheiden 12 miljoen euro aandikte tot 212 miljoen euro. De brutomarge verbeterde met 2,2 procentpunt tot 17,1%, dankzij meer fysieke verkopen en een grotere omzet uit diensten. Services en ‘solutions’ bezorgden 54,5% meer omzet en waren goed voor 6,1% van alle omzet in het tweede kwartaal. Door de sterke inflatie maar ook hoge concurrentiedruk kon Ceconomy de prijzen moeilijk verhogen en daardoor zakte de marge op elektronica.
Online over hoogtepunt heen
Vandaag komt een kwart van alle omzet uit online verkopen, voor de coronapandemie was dat nog maar 14%. Dat kwart is wel fors minder dan tijdens de lockdownperiodes, toen een derde van alle verkopen online gebeurden. De online verkopen kelderden in het tweede kwartaal met liefst 40% tot 1,26 miljard euro. In het voorbije halfjaar zakte de online omzet met 28%.
Dat MediaMarkt en Saturn online een sterke terugval meemaken, viel niettemin te verwachten. Mensen keerden terug naar de fysieke winkels door de coronaversoepelingen en de records van vorig jaar worden niet meer gehaald. Andere retailers, van Nike tot Bol.com, zien (in mindere mate) hetzelfde fenomeen.
Nederland krijgt nieuwe ruggengraat
Voor het hele jaar verwacht Ceconomy een lichte omzetgroei en vooral een duidelijke verbetering van de winstcijfers. Het bedrijf heeft namelijk geen last van de oorlog in Oekraïne en met de voorraden gaat het tegenwoordig iets beter, al vormen de lockdowns in China een nieuwe uitdaging. De elektronicaketens zetten daarom in op grotere voorraden, meer verschillende leveranciers en omnichanneloplossingen.
In april krijgt Nederland als eerste zijn ‘Omnichannel Spine’: een informaticasysteem dat de logistiek, informatica en bestelprocessen over alle kanalen heen linkt en synchroniseert. Het moet een mijlpaal worden voor het bedrijf. In de tweede jaarhelft gaat de groep bovendien 120 winkels renoveren.