Het is al koopjesseizoen in de tuincentra. De verkoop van tuinmeubilair komt dit jaar maar traag op gang, maar de retailers moeten van hun voorraden af zien te geraken…
Stock moet weg
Een uitzonderlijk koud voorjaar en economische onzekerheid zorgen voor een zwakke verkoop van tuinmeubelen. De Oost-Vlaamse Intratuin-ondernemer Peter Van Hulle schat de verkoop dit jaar zo’n 10% lager in, aldus De Tijd. Ook bij Jysk en Brico loopt de verkoop achter.
Het betekent dat de retailers hogere inkoopprijzen en kosten niet kunnen doorrekenen aan consumenten. Integendeel, ze moeten nog prijsverlagingen doorvoeren en “keihard promotie” maken. Dat bevestigt Dirk Ballekens, directeur van de Belgische Tuincentra Vereniging, aan de zakenkrant. “Ze zitten met grote stocks die gewoon weg moeten.”
Jarenlange gevolgen
De winstmarges van de retailers zakken bijgevolg fors. En beterschap verwacht de sectorfederatie niet meteen. Tuinmeubilair wordt doorgaans vroeg in het seizoen gekocht, want straks zitten mensen meer met reizen en vakanties in hun hoofd.
Bovendien investeerden consumenten tijdens de coronaperiode al massaal in hun huis en tuin, waardoor ze nu voor een tijdje uitgeshopt zijn. Na de coronahausse zal de terugval volgens de sector bijgevolg nog jaren voelbaar zijn.