MediaMarkt is het niet eens met een recente uitspraak van de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP), die wil dat de elektronicaketen haar campagne “21 % BTW? Weg ermee!” stopzet.
“Gebrek aan verantwoordelijkheidszin”
De keten voerde een tijdje geleden een grote radio-, tv- en internetcampagne met de slogan “21 % BTW? Weg ermee!” De elektroketen gaf daarin aan de btw terug te betalen, al bleek uit de actievoorwaarden dat het in de praktijk gewoon om een directe kassakorting van 21% ging.
Na een klacht onderzocht de JEP de spotjes en kwam tot de conclusie dat de keten “wel degelijk” de indruk wekt dat btw-vrij kopen kan. De JEP spreekt ook van “negatieve beeldvorming” omdat de reclame het niet betalen van verschuldigde belastingen “banaliseert als een normale gang van zaken en in die zin getuigt van een gebrek aan behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef”. MediaMarkt krijgt dan ook een zogeheten beslissing tot wijziging/stopzetting aan zijn broek.
Nochtans al vierde editie
De elektroketen deelt die mening niet: “Het gaat om een commerciële actie die duidelijk beperkt is in de tijd en die de consument gedurende deze periode een korting toekent ter waarde van het bedrag van de btw”, klinkt het. “De klant betaalt uiteraard nog steeds btw.”
De retailer wijst er bovendien op dat de campagne – die overigens ook een klassieker is in andere landen van de groep – al aan zijn vierde editie toe is, zonder dat er ooit problemen zijn opgedoken. “Wat ons betreft is er geen gebrek aan maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef en is de actie conform de aanvaarde principes.” MediaMarkt gaat dan ook beroep aantekenen tegen de uitspraak van de JEP.