Bijkomende garanties krijgen “onvoldoende”
De bijkomende garantie die winkels tegen betaling aanbieden aan hun klanten, als aanvulling op de wettelijke garantie van twee jaar, biedt vaak weinig extra bescherming – soms zelfs minder dan de wettelijke garantie. Dat is de belangrijkste algemene conclusie uit het onderzoek bij verschillende grote elektroketens, waarvan Test-Aankoop de resultaten publiceert in zijn recentste nummer van Budget & Recht.
Te veel gebreken vallen niet onder de garantie, te veel verkopers weigeren een (herhaaldelijk) defect toestel te vervangen… en toch moet de klant voor die bijkomende dekking ongeveer 15% van de aankoopprijs van het product betalen, met uitschieters tot boven de 25%. Nochtans heeft 40% van de betalende commerciële garanties niet eens een looptijd van twee jaar: dat lijkt verdacht veel op “betalen om de wet te doen naleven”, vinden ze bij Test-Aankoop.
Duur, vooral voor gsm’s en smartphones
Tweede vaststelling: bij de gsm’s en smartphones ligt de prijs voor de betalende commerciële garantie beduidend hoger dan bij andere toestellen: van 30% van de prijs van het toestel per jaar bij Makro (dat de tarieven bovendien eenzijdig kan aanpassen) tot liefst 50% bij The Phone House. Dit komt doordat de klant niet alleen betaalt voor garantie tegen defecten, verlies of diefstal, maar ook voor de eventuele frauduleuze oproepen in dit laatste geval.
Toch laat die dekking vaak te wensen over, in die mate zelfs dat Test-Aankoop zo’n bijkomende garantie afraadt “vanwege hun hoge prijs, hun beperkte dekking en het feit dat de consument vanaf de eerste dag betaalt voor een garantie waarop hij sowieso twee jaar gratis recht heeft.”
Media Markt in gebreke gesteld
Een van de ketens, Media Markt, is door Test Aankoop zelfs in gebreke gesteld, omdat de keten zelfs de garantiebepalingen uit het Burgerlijk Wetboek niet naleeft. Als reden geeft de consumentenorganisatie onder meer dat “Media Markt vraagt dat de koper bij levering van een product meteen alle gebreken vaststelt en omdat de keten aangeeft dat een klacht op een later tijdstip als niet ontvankelijk zal worden beschouwd.”
Daarnaast stelt de consumentenorganisatie dat Media Markt de consument misleidt: “Nergens wordt een afbakening gemaakt tussen de wettelijke rechten van de consument en de aanvullende rechten van de consument uit hoofde van de commerciële garantie. Tevens zijn een heel aantal uitsluitingen betwistbaar, wanneer die betrekking hebben op gebreken die zich de twee eerste jaren manifesteren”, aldus nog de juristen van Test-Aankoop.
In een reactie laat Media Markt weten dat het niet op de hoogte is van de bezwaren van Test-Aankoop Het bedrijf zegt er zeker van te zijn dat het “binnen het toegestane wettelijke kader” handelt, maar wil pas uitgebreid reageren wanneer het de ingebrekestelling effectief heeft ontvangen.