Media Markt en Saturn laten zich niet uit het lood slaan nu Europa weer in de ban is van lockdowns: alleen in België zijn alle winkels dicht, en dan nog verkoopt de elektroketen momenteel goed.
Nu al eindejaarsacties
In oktober heeft Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, in alle landen zeer sterke verkoopprestaties opgetekend. Het bedrijf ziet een merkbare versnelling ten opzichte van het vorige kwartaal. Ook in november zet het verkoopmomentum zich tot nu toe door, ondanks lokale lockdowns en steeds strengere sociale afstandsrichtlijnen. Dat zegt de groep in een corona-update.
De groei is te danken aan een focus die “meer dan ooit” op online ligt, maar ook aan kortingcampagnes die ervoor moeten zorgen dat de elektronicagroep nu al kerstomzet binnenrijft, vooraleer er misschien nog strengere lockdowns en winkelsluitingen komen. Zo lanceert Ceconomy langere eindejaarsacties en ook al “enkele tactische pre-Black Friday-campagnes”.
Goed voorbereid
Liefst 92% van de winkels is momenteel ook nog gewoon open, al dan niet met beperkte openingstijden (bijvoorbeeld in Oostenrijk en Italiaanse winkelcentra) of met capaciteitsbeperkingen (Duitsland). Alleen in België zijn alle fysieke winkels tijdelijk gesloten. In Polen zijn momenteel wel de winkels in shoppingcenters gesloten. Ceconomy stipt niettemin aan dat de winkels in beide landen nog open blijven als afhaalpunt voor online bestellingen, om producten te retourneren of om reparaties aan te vragen.
Ceconomy zegt goed voorbereid te zijn op deze onzekere periode. Er werden na de eerste lockdown immers noodplannen ontwikkeld, die nu in gang zijn gezet. Ook toen liet de retailer naar eigen zeggen een veerkrachtige prestatie zien, die aantoonde dat de Duitse groep snel kan reageren. Zo gaat het bedrijf er prat op tijdens de eerste golf van de pandemie de enorme toename van het onlineverkeer “zonder enige storing” te hebben opgevangen.