“Pure backoffice samenwerking”
Elektroketen Media Markt en warenhuisgroep Makro, twee dochterketens van het Duitse handelsconcern Metro Group, zijn van plan om elektro en andere producten die beide ketens in het assortiment voeren, voortaan samen aan te kopen.
Makro bevestigt het nieuws maar spreekt vooralsnog van “een eerste stap richting een mogelijke samenwerking op het vlak van inkoop”, en uiteraard “enkel voor het assortiment dat overlapt met Media Markt”. Momenteel tast de combinatie naar eigen zeggen de markt af, te beginnen bij de leveranciers. Het zou wel enkel gaan om “een pure backoffice samenwerking” waarvoor overigens ook “nog geen timing, laat staan een deadline” vastligt, klinkt het.
Jorg Snoeck: “Logische stap”
Voor Jorg Snoeck, oprichter van RetailDetail, is de samenwerking “een logische stap. Media Markt is de juiste weg ingeslagen en is marktleider in zijn segment. Binnen de nieuwe strategie van Metro-topman Olaf Koch (foto) past de zet om nu ook te consolideren met andere enseignes binnen de groep, zoals met Makro. Dit zorgt voor besparingen en is zo ook een hele goede manier om prijzen te drukken.”
“Vandaag moeten retailers naar een gecentraliseerd model waar ze tussenspelers zoveel mogelijk uitschakelen, om de laagste prijs aan de consument te kunnen bieden. In dat opzicht is deze samenwerking een natuurlijke evolutie”, aldus nog Jorg Snoeck.
Uit de recentste resultaten van Metro Group blijkt bovendien dat Metro Cash & Carry (waartoe ook Makro behoort) ter plaatse trappelt, terwijl Media-Saturn wel mooie groei laat optekenen.