Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, kondigt een grootschalige herstructurering aan. 3500 banen zijn in gevaar en voor verlieslatende winkels over heel Europa dreigt sluiting.
Minder lokale vrijheden
Media Markt en Saturn gaan naar een “groepsbrede gestandaardiseerde organisatiestructuur“, laat moederholding Ceconomy weten. De elektronicagroep wil de “structuren harmoniseren en gestandaardiseerde, efficiënte processen en procedures invoeren voor de administratieve functies” in de verschillende landen. Ook wil nieuwe CEO Berhard Düttmann de managementstructuren in de winkels in heel Europa standaardiseren en administratieve taken wegnemen bij het personeel.
Concreet betekent het dat zowel de nationale afdelingen als de winkelmanagers aan zelfstandigheid zullen inboeten. Düttmann streeft volgens het Duitse Handelsblatt centraal beheer na, want de historische vrijheid van de afzonderlijke landen en zelfs vestigingen zou in de huidige digitale wereld vooral een struikelblok vormen. Innovaties konden slechts langzaam worden doorgevoerd en centraal gestuurde prijs- en assortimentscampagnes waren niet mogelijk, klinkt het. Ook het gebrek aan synergieën tussen Media Markt en Saturn is Düttmann een doorn in het oog.
Mes in jobs en winkels
Maar er is meer: door de dalende bezoekersaantallen sinds de coronapandemie plant Ceconomy ook over heel Europa verlieslatende winkels te sluiten. Over hoeveel vestigingen het gaat, en waar, zou nog niet vastliggen. “De winkels zullen een belangrijke rol blijven spelen in onze omnichannelstrategie, maar we moeten en zullen ons aanpassen aan het veranderende klantengedrag”, legt de topman uit. In het voorbije kwartaal zou e-commerce immers goed geweest zijn voor 35% van de totale omzet en ook na de heropening van de winkels bleven consumenten in mei en juni online winkelen.
De herstructurering betekent weliswaar dat tot 3500 medewerkers in gevaar zijn, volgens Ceconomy vooral buiten de Duitse thuismarkt. Hoeveel banen uiteindelijk sneuvelen en waar, wordt volgende week beslist. Het is de bedoeling om met de reorganisatie 100 miljoen euro kosten per jaar te besparen, al zal de ingreep in eerste instantie nog wel 180 miljoen euro aan eenmalige kosten opleveren.