Dure smartphones vallen almaar minder in de smaak, vooral in West-Europa. Huawei heeft, mede daardoor, Apple van de tweede plaats gestoten – al is het nog maar de vraag hoe lang het Chinese bedrijf zijn opmars kan voortzetten.
83,7 miljoen smartphones verkocht
In de eerste drie maanden van dit jaar zijn er in de EMEA-zone (Europa, Midden-Oosten en Afrika) 83,7 miljoen smartphones verkocht, zo becijferde marktonderzoeker IDC. Die daling met 3,3% is een zoveelste bevestiging dat de markt van de mobiele telefoons aan het vertragen is.
De totale omzet exclusief taksen zakte met 10% naar 26,78 miljard dollar (een kleine 24 miljard euro). Dat brengt de gemiddelde prijs per toestel op net geen 320 euro: “De gemiddelde verkoopprijs daalde in West-Europa”, schrijft IDC. “Enkel in Centraal- en Oost-Europa hielden de gemiddelde verkoopprijzen stand op jaarbasis.” Wel geeft een West-Europeaan nog altijd dubbel zoveel uit aan een smartphone als iemand uit Oost-Europa.
Huawei wint (maar hoelang nog?)
“Bij de merken blijft Huawei grote stappen vooruit zetten, en dat geldt ook voor Xiaomi”, zegt researchmanager Marta Pinto. Huawei ziet zijn marktaandeel klimmen van 14,86% in het eerste kwartaal vorig jaar naar 25,39% nu en stoot daarmee Apple van de tweede plaats. “Apple heeft een lastig kwartaal achter de rug: zijn marktaandeel van 23% nu is het laagste Q1-resultaat in vijf jaar.” Samsung ziet zijn marktaandeel lichtjes teruglopen van 30,76% naar 29,47%.
Vraag is hoelang Huawei zijn indrukwekkende opmars nog zal kunnen voortzetten nu president Trump het Chinese bedrijf op de zwarte lijst heeft gezet. Daardoor dreigen consumenten geen Android-upgrades meer te krijgen en zouden populaire Amerikaanse apps en diensten (denk aan Facebook of YouTube) op termijn niet meer ondersteund worden. Dat feit creëert zoveel onduidelijkheid en onzekerheid dat IDC zich niet langer aan een prognose voor de rest van het jaar durft te wagen.