Lenovo, de grootste pc-fabrikant ter wereld, heeft de verwachtingen van analisten weten te overtreffen, ondanks een lagere vraag naar bepaalde gadgets. Dat deed het door flink op de kosten te besparen.
Groei verkoop smartphones vertraagt
De omzet van Lenovo viel nochtans sterk terug, van 14,1 miljard dollar (12,9 miljard euro) naar 12,9 miljard dollar (11,8 miljard euro). Dat is een daling van maar liefst 8,5 procent. Toch wist Lenovo de nettowinst de hoogte in te stuwen met 18,6 procent naar 300 miljoen dollar (273,5 miljoen euro). Analisten hadden een nettowinst van slechts 226,3 miljoen dollar (206,3 miljoen euro) verwacht.
De hogere winst is te danken aan de lagere kosten bij het bedrijf. Het wees ook naar wisselkoerseffecten voor de lagere omzet. Volgens Lenovo zou de omzet met slechts 2 procent zijn gedaald zonder wisselkoerseffecten.
Lenovo wist jaren de dalende verkoop van pc’s tegen te gaan met de verkoop van smartphones, maar de groei in die sector is in 2015 grotendeels stilgevallen en analisten verwachten dat de groei de komende jaren nog sterker zal vertragen. Bovendien zijn consumenten nog niet massaal overgegaan tot de aankoop van nieuwe gadgets, zoals smartwatches.