De lockdown heeft voor een digitale versnelling gezorgd, en die trend zet zich verder door. Hoe gebruiken Belgen hun smartphone sinds de coronacrisis? Deloitte zocht het uit.
Laptop alleen nog voor shoppen
Er is een nieuwe digitale consument door de coronacrisis, besluit Deloitte in zijn nieuwe rapport Digital Consumer Trends 2020. Sinds het thuiszitten in de lockdown zijn Belgen nog meer van hun smartphone gaan houden en doen ook oudere generaties voor meer zaken beroep op hun mobiele toestel. Ondanks het feit dat consumenten aan huis waren gekluisterd met tal van andere apparaten, zoals laptops of tv’s, ging hun voorkeur toch steeds meer uit naar het apparaat in hun broekzak.
Zo gebruiken nu ook 65-plussers liever hun smartphone dan een laptop om te bankieren en voor sociale media. 52% van de 2.000 respondenten is er ook van overtuigd dat ze hun smartphone een pak meer hebben gebruikt tijdens de lockdown. Opvallend is dan wel dat Belgen – in alle leeftijdsgroepen – voor onlineshoppen toch nog liefst een laptop gebruiken. Meer zelfs, het is de enige activiteit waarvoor de laptop nog unaniem wint. Tablets dalen al helemaal in populariteit, zo blijkt.
Terug naar de fysieke winkel
Toch kocht 73% van de Belgen geen nieuw technologische apparaten tijdens of na de lockdown. Als ze dat wel deden, kochten ze die vooral in een fysieke winkel. Een kwart kocht dit jaar een smartphone online, 47% in een fysieke winkel. Daarmee blijft de fysieke verkoop duidelijk aan de leiding, al is het aandeel toch 20% minder dan een jaar eerder. Onder de verkooppunten hebben elektronicawinkels en shops van telecomoperatoren elk een derde van het marktaandeel.
Eenzelfde dubbele trend is zichtbaar als het gaat over onlineshoppen in het algemeen: hoewel Belgen 12% vaker hun boodschappen online deden tijdens de lockdown, denkt slechts 6% dat ook na de pandemie te blijven doen. 23% besteedde ook meer tijd aan onlineshoppen voor non-food, terwijl 13% daarmee verwacht door te gaan.
Privacy: willen maar niet kunnen
Nu 7 op de 10 Belgen dagelijks Facebook gebruiken – en een even grote hoeveelheid jongeren dagelijks op Instagram zit – valt het Deloitte verder op dat er een groeiend bewustzijn is over privacy en data in vergelijking met vorig jaar. “We stelden vast dat bijna zes op tien mensen de toegang tot enkele van hun gegevens willen beperken, maar ze weten niet hoe dat moet gebeuren”, zegt Vincent Fosty, Technology, Media & Telecommunications Industry Leader bij Deloitte België.
“Het type van data beïnvloedt de bereidheid van mensen om informatie te delen. Toch aanvaardt 80% van de respondenten algemene voorwaarden zonder ze te lezen. Dit is een interessant gegeven, want minder dan één op vier mensen meent dat de voordelen van online interacties met bedrijven zwaarder doorwegen dan zorgen over dataprivacy,” aldus Fosty.