Apple-verdeler Lab9 opent een nieuw centrum voor herstellingen en de logistiek. De locatie zorgt voor meer capaciteit om service te leveren – en ook letterlijk sneller te leveren.
Meer service en meer stock
Lab9, met inmiddels al 26 winkels in België, heeft 160.000 euro geïnvesteerd in een nieuwe locatie naast het hoofdkantoor in Kortrijk. Op de RetailDetail Day op 22 september deelt CEO Geert Coolman de geheimen van de snelle opmars van de keten, maar nu al onthult de elektronicaretailer zijn kersverse centrum voor service en logistiek.
In het pand kunnen vanaf nu zowel B2B- als B2C-klanten terecht voor herstellingen aan Apple-toestellen. Dat kan ook in alle winkels van Lab9, maar deze locatie in een Kortrijks bedrijvenpark “zorgt ervoor dat bedrijven of consumenten uit de wijde omgeving rond Kortrijk niet noodzakelijk naar een winkel gelegen in een stadscentrum moeten gaan om hun toestellen te laten herstellen”, aldus Coolman. “We proberen onze klanten altijd maximaal te ontzorgen.”
Goed voor verdere groei
In het nieuwe centrum is ook meer ruimte voor voorraden, zodat de keten sneller kan leveren. Dat biedt vooral extra mogelijkheden voor het bedrijf zelf, klinkt het. “De stock voor onze B2B-activiteiten zal hier gecentraliseerd worden en dus vanuit Kortrijk geleverd worden. Doordat we onze capaciteit vergroten, zullen we ook op veel grotere schaal kunnen werken. We kunnen meer producten verkopen en deze ook sneller bij de klant krijgen. Dit zal hopelijk bijdragen tot de verdere groei van Lab9.” Ook wil de keten zo anticiperen op de logistieke uitdagingen in de technologiemarkt.
Voor bedrijven zet Lab9 sterk in op ‘pick-up & return’: een koerier komt het toestel ophalen en opnieuw afleveren na de herstelling. “Door onze hersteldienst voor B2B- en B2C-klanten ook op deze locatie aan te bieden, hopen we de doorlooptijd voor herstellingen nog verder te versnellen”, aldus Coolman. Zo zijn voor B2B-klanten voor het eerst ‘same day’ iPhone-herstellingen mogelijk. Vroeger moesten Lab9-klanten daarvoor altijd naar een winkel.
Op dit moment worden in het nieuwe centrum drie mensen tewerkgesteld. In de toekomst zal de bezetting mee opgeschaald worden in functie van het aantal herstellingen. Lab9 heeft al een twintigtal jaar B2B-ervaring, maar is sinds 2007 ook actief in de retail. De retailafdeling Lab9 Stores boekte in 2021 een omzet van 38 miljoen euro met een zestigtal medewerkers.
Wil je weten hoe groei en marketing bij Lab9 hand in hand aan? Schrijf je snel in voor de RetailDetail Day op 22 september, met ook IzyCoffee, Maasmechelen Village, Lucien en andere ambitieuze retailers op het podium.