De overname van vijftien Switch-winkels legt Lab9 geen windeieren. De omzet groeide meer dan 50% vorig jaar, goed voor een recordresultaat en marktleiderschap, ook al ging het niet zonder slag of stoot.
Driekwart meer omzet in winkels
Liefst 53% meer omzet: zo eindigde een record-2022 voor Lab9. De West-Vlaamse keten mag zich vandaag de grootste Apple-verdeler van België noemen na de overname van vijftien voormalige Switch-winkels. De omzet kwam zo uit op 118 miljoen euro, het EBITDA op 5,5 miljoen.
De 26 retailwinkels groeiden met 79% in vergelijking met 2021. Nochtans moest CEO Geert Coolman stevig investeren vorig jaar: heel veel tijd om het vertrouwen van klanten te herstellen na het Switch-schandaal enerzijds, ruim vijf miljoen euro in de infrastructuur anderzijds. De winkels herbevoorraden kostte vier miljoen, terwijl Coolman 1,1 miljoen euro uitgaf aan de logistiek, een nieuwe showroom en trainingslokalen voor B2B-tak Lab9 Pro.
Minder Macs, meer opleidingen
In 2023 wil de keten zijn opleidingen en diensten in de winkels nog meer in de kijker zetten. “Deze opleidingen brengen de kennis over Apple-toestellen, het gebruik van verschillende apps en digitalisering op een begrijpbare manier bij. Zo kunnen we meer mensen meenemen in deze digitale eeuw”, zegt Coolman.
Hoewel het koopgedrag van consumenten momenteel grote verschillen vertoont, wil Lab9 zijn groei in 2023 verderzetten. De keten verkoopt nu minder Macs en pc’s, maar merkt dat het marktaandeel van Apple wel blijft groeien.