Morgenochtend opent Fnac in Aalst zijn tiende Belgische winkel. Die is voor een Fnac-vestiging aan de kleine kant (850 m²) en zet dan ook volop in op service bij online bestellingen.
Minder plaats, meer e-commerce
Fnac kiest bewust voor een kleinere vestiging om zo een intrede te kunnen doen in een nieuwe categorie van steden: “Fnac wil zich in de toekomst meer toeleggen op winkels van middelgrote omvang. Dit laat ons toe meer aanwezig te zijn in centrumsteden. Dichter bij onze klanten, waardoor we makkelijker kunnen inspelen op de lokale behoeften van de inwoners de stad”, aldus algemeen directeur Dominique Dubald.
Na studentenstad Louvain-la-Neuve is Aalst nog maar de tweede kleinere stad waar Fnac neerstrijkt. De Franse keten ziet daar goede redenen voor: “Aalst is geografisch interessant gelegen tussen Brussel en Gent. De kans op kannibalisatie van de andere Fnac-winkels is eerder gering”, klinkt het in een persbericht.
De nieuwe winkel krijgt een boekenafdeling en een speelgoedafdeling op de eerste verdieping, terwijl op de begane grond entertainmentproducten worden aangeboden (denk aan cd’s, dvd’s en games, maar ook tablets, computers en fototoestellen). Producten die de Aalsterse winkel niet kan aanbieden door de kleinere oppervlakte, zijn te koop via de webshop van Fnac en kunnen in de winkel worden geleverd.
De tiende Belgische winkel is overgens niet de enige mijlpaal voor Fnac: onlangs passeerde de keten de kaap van 200 vestigingen. Daarvan is het grootste deel in thuisland Frankrijk gelegen, maar ook Brazilië, Ivoorkust, Marokko, Portugal, Qatar, Spanje en Zwitserland hebben hun vestigingen van de coöperatieve keten.