Winnaars…
- Door de aanhoudende populariteit van smartphones groeide de verkoop in de telecombranche met 43% in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder.
- De computerbranche groeide het voorbije kwartaal alweer met ruim 9% tot bijna 460 miljoen euro (op jaarbasis betekent dat een groei van 5% tot een slordige 1,6 miljard euro). Een prestatie die volledig op naam van de tablets komt, want zowel de desktops als de laptops gingen achteruit (ondanks de lancering van Windows 8).
- Hoewel er iets minder kleine huishoudtoestellen werden verkocht dan een jaar eerder, koos de consument wel voor het iets duurdere gamma, waardoor dit segment alsnog groei laat optekenen. Zo werden er meer espressomachines en stofzuigers verkocht, maar minder scheerapparaten en strijkijzers.
- Op de B2B-markt is er dan weer een stijging met 2% voor de kantoortoestellen en consumables. Die laatste categorie (inkcartridges en lasertoners) is intussen al goed voor driekwart van de totale omzet van dit segment.
…en verliezers
- De markt van de vrijstaande grote huishoudtoestellen sloot af met een daling van -3,7%. Vooral koelkasten, diepvriezers en vaatwasautomaten hadden minder succes. Dankzij de inbouwapparaten wist het segment van de grote huishoudtoestellen toch de schade nog enigszins te beperken.
- De categorie “Andere consumentenelektronica” kende een achteruitgang met 14%. Terwijl de verkoop van wekkerradio’s, hoofdtelefoons en automultimedia wat steeg, zakte de markt van de autoradio’s (-33%) in elkaar, net als die van de camcorders (-28%) en de flatscreen-tv’s (-22%).
- De fotosector wist de daling te beperken tot -1,5%.