“Smartphonewinsten lager dan verwacht”
Ten opzichte van vorig jaar is de genoteerde winstdaling een daling van zes procent en het is meteen de eerste keer in twee jaar dat de operationele winst daalt. “Zelfs als eenmalige kosten in rekening worden gebracht, is de winst lager dan verwacht. Samsung heeft geen details vrijgegeven, maar smartphonewinsten waren mogelijk lager dan verwacht omwille van hogere marketingkosten”, zegt Lee Seung-woo, analist bij IBK Investment & Securities, aan Reuters.
Twee derde van de winst van Samsung komt dan ook via mobiele toestellen. Dat segment bracht wel nog steeds 5,47 biljoen won (3,6 miljard euro) winst binnen. Daarmee staat het op hetzelfde niveau als vorig jaar, al zijn de winstmarges dus gedaald.
De winst zou ook een klap hebben gekregen omwille van éénmalige bonussen rond de twintigjarige verjaardag van de ‘New Management’-strategie van voorzitter Lee Kun-hee. Die bonussen zouden het bedrijf tussen 300 en 700 miljard won (200 tot 470 miljoen euro) gekost hebben.
Sterke won en druk van concurrenten
Redenen voor de terugval van Samsung zijn verder nog te vinden bij de sterke positie van de Zuid-Koreaanse won en de opmars van een aantal concurrenten, zoals Apple. Apple verkoopt sinds dit jaar ook zijn telefoons in China, wat verder druk zal zetten op de winsten van Samsung, die zijn smartphones al zeven jaar verkoopt op de Chinese markt.
Ook andere divisies binnen Samsung, zoals de processortak en de verkoop van televisies, zagen hun winsten terugvallen ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Bij de processors steeg de omzet wel en was de winst ook 40 procent hoger dan een jaar geleden. Bij televisies was vooral de lagere vraag naar tv’s een boosdoener.