“Dit bevestigt de kracht van ons bedrijf”
“Wat Fnac Group in het eerste semester van dit jaar heeft verwezenlijkt, bewijst de kracht van ons bedrijf. Onze gestegen Franse omzet – terwijl onze bruto marges gelijk bleven ondanks de moeilijke economische situatie en gestegen marketingkosten – tonen aan hoe krachtig ons bedrijf is”, zei CEO Alexandre Bompard.
Hij benadrukte ook dat de cijfers een positief gevolg waren van de transformatie die het bedrijf heeft ondergaan: verdergezette online groei, sterke stijging van de omnichannel verkoop, betere verkoop van onze nieuwe productgroepen en een verdere uitbouw van onze nieuwe winkelformules.”
Succes zowel online als bij nieuwe productgroepen
De online verkoop is voor het tweede trimester op rij met meer dan 10 % gestegen, vooral in Frankrijk. De online marktplaatsen hebben ook meer bijgedragen tot de online omzet, want 17 % van de online verkoop werd op marktplaatsen gegenereerd. 44 % van alle omzet die Fnac.com heeft verwezenlijkt in het eerste semester van 2015 werd dankzij omnichannel binnengehaald, een stijging ten opzichte van de 30 % in het eerste semester van 2014.
Fnac heeft ook in het buitenland verschillende omnichannel mogelijkheden toegevoegd, zoals de “click & mag” in Spanje aan het einde van het tweede trimester en de geplande uitrol van ophaalpunten in de winkel zelf in België. Nieuwe productgroepen hebben ook een grotere impact gehad op de totale omzet. Vorig jaar was het 10,9 %, maar in het eerste trimester was dit al gestegen tot 13,1 % en zelfs tot 14,6 % in het tweede trimester.
Het bedrijf hoopt ook 30 tot 40 miljoen euro te kunnen besparen in 2015 dankzij een verhoogde efficiëntie en productiviteit, waarbij het ook hoopt op een hogere marge, boven de 3 %. Het operationele verlies van Fnac Group is in elk geval toegenomen tot een verlies van 29 miljoen euro, vergeleken met een verlies van 24,9 miljoen euro in de eerste helft van 2014.