Na een jaar waarin de expansieprojecten noodgedwongen stilvielen, wil foto- en videospecialist Kamera Express weer nieuwe fysieke winkels openen. De focus ligt op Franstalig België en Duitsland.
Omnichannel retailmodel
In Nederland heeft Kamera Express, dat dit jaar zijn 25ste verjaardag viert, nu dertien winkels, in België wil de keten van vijf naar negen winkels groeien. “Er zouden er nog vier bij moeten komen, met name in het Franstalige landsgedeelte”, vertelt CEO en mede-eigenaar Ben Cornelisse in een interview met RetailDetail. “In Luxemburg hebben we één winkel, in Duitsland willen we de komende jaren van twee winkels naar een winkel of tien. Uiteindelijk kunnen we daar wellicht 20 à 30 winkels hebben.”
Fysieke winkels blijven in het omnichannelmodel van Kamera Express een belangrijke rol spelen: niet alleen als afhaal- en servicepunt, maar ook als ontmoetingsplek. De retailer ziet weinig onderscheidend vermogen in het verkopen van producten, wel in het bouwen van een community. “Bij ons kan je geen producten uit het schap halen en ermee naar de kassa lopen, elke verkoop verloopt met tussenkomst van een medewerker. Fotografie is emotioneel, er komt bij een verkoopgesprek heel wat kijken. Onze winkels fungeren als een soort clubhuis waar mensen nog even blijven hangen. We hebben altijd goeie koffie klaarstaan.”
In een uitgebreid interview vertelt Ben Cornelisse meer over het unieke retailmodel van Kamera Express en over de toekomstplannen van de keten.