Twee Aziatische e-commercereuzen slaan de handen in elkaar: het Chinese JD.com en het Japanse Rakuten hebben een overeenkomst getekend om technologie van JD.com, zoals drones en robots, te gaan gebruiken bij de onbemande leveringsoplossingen van Rakuten in Japan.
Samenwerking
De technologie van JD.com zal gecombineerd worden met de expertise van Rakuten inzake onbemande bezorgdiensten, zoals speciale shopping-apps. De Japanners lanceerden hun drone-bezorgservice in 2016 en hebben al ervaring opgedaan via testen in samenwerking met zakelijke partners en lokale overheden. In 2018 werd de eerste leveringsproef uitgevoerd met een combinatie van drones en autonome leveringsrobots: een eerste stap naar het oplossen van de ‘last mile’-uitdaging in Japan.
JD.com begon zijn drone-programma in 2015 te ontwikkelen en lanceerde ’s werelds eerste commerciële drone-leveringen in 2016 op het Chinese platteland. Sindsdien hebben de drones meer dan 400.000 minuten aan vliegtijd geregistreerd. JD.com is in China ook gekend om zijn autonome bezorgrobots, die regelmatig opduiken op bedrijventerreinen en op universiteitscampussen.
“We gebruiken al meer dan twee jaar drones en autonome afleveringsrobots voor echte afleveringen in China”, zegt Jun Xiao, president van JD-X, het logistieke innovatie-lab van JD. “Dit is een manier om te innoveren om logistiek toegankelijker, betrouwbaarder en kosten-effectiever te maken. In Japan zijn er veel mogelijkheden voor drones om te leveren in bergachtige gebieden, afgelegen eilanden en in noodsituaties. Nu we de grenzen verleggen van wat onze autonome leveringstechnologie kan doen, en het gebruik ervan verkennen in een breed scala aan toepassingen van e-commerce tot humanitaire ondersteuning, zijn we ervan overtuigd dat dit voordelen zal opleveren voor mensen over de hele wereld.”