Samsungs “pimped in France”
Jean-Pierre Lutgen, de Belgische bedenker en eigenaar van Ice-Watch, heeft een licentiedeal gesloten met het Franse CG Mobile, dat smartphones en tablets van Samsung in speciale versies op de markt brengt. Het bedrijf deed dat eerder al voor Hello Kitty en Hugo Boss en wil dat kunstje nog eens overdoen met Ice-Phone. CG Mobile commercialiseert ook gsm- en tabletaccessoires voor merken als Ferrari, Guess, Karl Lagerfeld en Vespa.
Het Ice-Phone gamma bestaat uit een budget-smartphone Ice-Mini (in zes kleuren, bijna 100 euro), een grotere smartphone Ice-Forever (bijna 150 euro) en een tablet Ice-Tab (in vier kleuren, bijna 200 euro). In een eerste fase worden er 50.000 stuks geproduceerd voor Frankrijk en België. In ons land zal de Ice-Phone gelanceerd worden samen met Base, de verkoop start vanaf 1 maart.
Naar nieuwe merkenrechtzaak?
“We hebben de naam in licentie gegeven en houden het ontwerp en de verpakking wat in het oog, maar de fabricatie noch de distributie is in onze handen. Dat doet onze Franse partner allemaal”, zegt Jean-Pierre Lutgen in De Tijd. Dat de Fransen naar Bastogne afzakten, hoeft niet te verbazen: Ice-Watch is een hip merk met meer dan 5 miljoen fans op Facebook. Wel legde topman Lutgen één voorwaarde op: de Ice-Phone moest “hetzelfde DNA bezitten als de Ice-Watch: betaalbaar, kleurrijk, modieus en de touch van silicone.”
De keuze voor de naam Ice-Phone is enigszins opmerkelijk, omdat Ice-Watch net uit een ander benamingsdispuut komt. Nog geen maand geleden kwam het tot een minnelijke schikking met Swatch, dat de naam Ice-Watch te veel vond lijken op de eigen merknaam. Het is nu afwachten of Apple minder problemen heeft met de gelijkende naam, maar de geschiedenis heeft Ice-Watch alvast niet mee wat dat betreft…