Dalende smartphoneverkoop
HTC richtte zijn blik op de virtual reality-markt, nadat de verkoop van de eigen smartphones begon te dalen. “Ons vlaggenschip moet rechtstreeks concurreren met andere topmodellen en daar hebben we de laatste twee jaar problemen gehad“, geeft Wang toe in een interview met The Telegraph. “Ik denk dat het probleem bij concurrenten als Apple en Xiaomi lag, zij geven tonnen geld uit aan marketing.”
HTC ontwikkelde de virtual reality-bril in samenwerking met gamebedrijf Valve, dat tevens de eigenaar is van Steam, de grootste online verdeler van digitale games. Voorlopig is nog niet geweten wat de HTC Vive zal kosten, maar analisten voorspellen dat VR in 2016 zal uitgroeien tot een miljardenmarkt. Ze gaan daarbij uit van inkomsten rond 3,8 miljard dollar (3,5 miljard euro).
Concurrentie
HTC is niet het enige bedrijf dat zich op VR heeft gestort. Het is zelfs niet de enige smartphonefabrikant, want eerder lanceerde Samsung ook al een VR-bril die compatibel was met zijn smartphones. Daarnaast brengt ook Sony een VR-bril uit voor de PS4-console en heeft Google met Google Cardboard een goedkoop alternatief op de markt gebracht.
Onlangs werden ook de prijzen voor de Oculus Rift bekend. Die bril bracht de huidige hype enkele jaren geleden op gang, toen een eerste prototype werd voorgesteld via crowdfundingsite Kickstarter. De eerste consumentenversies worden nu aangeboden tegen een prijs van meer dan 700 euro. HTC heeft altijd gezegd dat de HTC Vive waarschijnlijk duurder zal zijn dan de Oculus Rift.