Groter dan nummers 2, 3 en 4 samen
Uit de meest recente cijfers van IDC bleek dat Hewlett-Packard wereldwijd de positie van marktleider had moeten afstaan aan Lenovo in het tweede kwartaal van dit jaar. Diezelfde cijfers tonen wel aan dat HP in België voorlopig nog wel standhoudt. Op de consumentenmarkt bedraagt het marktaandeel van de computerfabrikant ongeveer 18 procent, drie procent meer dan de twee dichtste belagers, Toshiba en Lenovo. Acer (12%) en Apple (10%) maken de top vijf compleet.
Op de zakelijke markt is de dominantie van HP veel groter. Daar is het marktaandeel groter dan dat van de drie dichtstbijzijnde concurrenten samen: Hewlett-Packard haalt daar maar liefst 35,5%. Dell komt met 20% nog enigszins in de buurt, maar Lenovo (9%) en Fujitsu (4%) bevinden zich al op ruime achterstand.
Hewlett-Packard zal in de toekomst meer gaan focussen op hybride toestellen en op aanraaktoestellen, een markt waar meer potentiele groei in zit dan in die van de gewone laptops. Dirk Slachmuylder, general manager voor printing & personal systems bij HP Belux, vertelde aan Knack dat HP wil investeren in een groter marktaandeel: “We willen met HP rond de twintig procent zitten. Als je investeert in marktaandeel, dan moet je doorgaans inleveren aan marge. Daarin moet je een balans vinden.”