Apple werkt aan een abonnementsformule voor zijn iPhones: straks krijgen klanten voor een maandelijkse som niet alleen toegang tot Apple-diensten, maar betalen ze ook maandelijks voor hun iPhone.
Weer een soort ‘rundle’
Een abonnement op een iPhone: dat is de laatste nieuwigheid waar Apple aan werkt en waar Bloomberg over bericht. Het succes van streamingdiensten en andere abonnementsformules, waarbij consumenten niet eenmalig iets kopen maar maandelijks betalen voor een dienst, laat ook de techreus uit Californië niet onberoerd. Eerder lanceerde het bedrijf al Apple One als ‘rundle’ (‘recurring revenue bundle’): een abonnement op alle digitale diensten, van iCloud tot TV+, voor een voordelige, maandelijkse prijs.
Tegen eind dit jaar zou zo’n abonnement er mogelijk ook voor hardware komen, met name voor de iPhone. Want hoe kan Apple de omzet nog verhogen van het sterproduct dat nu al goed is voor meer dan de helft van alle omzet? Door de prijzige apparaten voor meer mensen toegankelijk te maken en door te garanderen dat klanten hun oude toestel steeds vervangen door het nieuwste model.
De ‘rundle’ die Apple momenteel ontwikkelt, vangt beide vliegen in één klap. Het abonnement verschilt van een afbetalingsprogramma, omdat de maandelijkse kost niet zou neerkomen op de aankoopprijs gedeeld door 12 of 24 maanden. Integendeel: het programma kan onbeperkt doorlopen, want zodra een nieuwe versie uitkomt zullen gebruikers hun apparaat ook kunnen inruilen. Apple brengt traditioneel één keer per jaar een nieuwe iPhone uit.
Goedkoper dan de krant
Het bedrijf wil het nieuws niet bevestigen en het is nog niet 100% zeker dat de dienst er komt, maar investeerders en beleggers reageren al bijzonder enthousiast op het gerucht. De ‘rundle’ is ‘hot’ in de wereld van consumentengoederen, omdat bedrijven zo gegarandeerde maandelijkse inkomsten binnenkrijgen en klanten erg trouw aan zich binden. Net zoals bij het leasen van auto’s, betekent het abonnement opzeggen dat je je apparaat kwijtspeelt.
“Vergeleken met Starbucks-koffie of een abonnement op de New York Times is de iPhone een koopje”, stuurde analist Toni Sacconaghi al in 2016 aan op een abonnementsformule. “De prijs van de iPhone is een relatief koopje vergeleken met andere diensten waarvoor consumenten bereid zijn te betalen.” Bedrijven met een ‘rundle’ hebben doorgaans ook een hogere beurswaardering dan bedrijven zonder, analyseerde NYU-professor Scott Galloway.
Meer weten over de ‘rundle’ en waarom steeds meer merken en retailers zich aan abonnementen wagen? Je leest er binnenkort alles over in het nieuwe boek The Future of Shopping: Re-set Re-Made Re-tail van Pauline Neerman en Jorg Snoeck, dat eind april 2022 verschijnt.