Nog zes winkelsluitingen
De imaging-tak verloor 9,6% aan opbrengsten en eindigde het afgelopen jaar op 56,68 miljoen euro. Zelfs op het gebied van digitale fotografie wist Spector quasi geen groei realiseren. Het slechtst van al presteerden echter de Photo Hall-winkels van de groep uit Wetteren: de omzet van de retailtak ging 12,4% in de min en bleef steken op 141,33 miljoen euro.
Nadat vorig jaar al zeven verlieslatende winkels de deuren dicht deden, worden dit jaar nog eens zes winkels gesloten. Zelf wijt Spector de daling aan “teleurstellende economische groei en de problemen in de eurozone die op het consumentenvertrouwen wogen”, maar de wortels van de problemen van het bedrijf liggen onmiskenbaar dieper.
‘Photo Hall kan zo niet overleven’
De keten lijkt niet mee te kunnen in het multi-channeltijdperk, waarin de consument enorme vergelijkingsmogelijkheden heeft, zowel online als offline. Vooral de opkomst van grote internetspelers zorgen ervoor dat het concurrentiele landschap radicaal veranderd is op het gebied van consumentenelektronica: de klant verwacht indien niet de laagste prijs wel een bijzondere meerwaarde.
Zoals RetailDetail aan Kanaal Z zei, kan Photo Hall niet meer mee met zijn tijd. “In de huidige vorm kan Photo Hall niet overleven”, besluit Jorg Snoeck.