De winkels van Apple-verkoper Switch bleven donderdag dicht door personeelsstakingen. De medewerkers klagen de onderbemanning en werkomstandigheden aan, sinds de overname begin dit jaar.
Klachten over werkomstandigheden
In maart van dit jaar werd de Belgische elektronicaketen Switch, gespecialiseerd in Apple-producten, overgenomen door de Franse verzekeraar SFAM, na een gerechtelijke reorganisatie waarbij zeven winkels dicht gingen en een 40-tal medewerkers werd ontslagen. De keten ontsnapte zo aan de valreep van het faillissement.
Toch laten hun medewerkers nu hun ongenoegen horen over de nieuwe eigenaar. Het personeel klaagt aan dat er onvoldoende bemanning in de winkels is, waardoor de medewerkers soms dubbele shifts moeten draaien, alleen in de winkel staan en te veel beroep wordt gedaan op jobstudenten. Ook zouden de verkopers hun maaltijdcheques niet op tijd krijgen, zegt vakbond BBTK.
Meer personeel gevraagd
De nieuwe eigenaar zou bovendien teveel de klemtoon leggen op de verkoop van verzekeringsproducten, terwijl de focus op Apple-producten verdwijnt, betreurt een medewerker tegenover regionale zender ATV. BBTK vraagt de directie alvast om meer vast personeel aan te nemen en de uurroosters volgens de regels op te maken of aan te passen.
In eerste instantie wilden de Franse eigenaars echter geen sociaal overleg opstarten. Uit protest hield het personeel daarom 19 van de 21 Switch-winkels dicht. Vrijdag hebben de winkels opnieuw de deuren geopend, omdat vrijdagvoormiddag uiteindelijk toch een verzoeningsvergadering doorging.