Fnac heeft als eerste retailer zijn deuren geopend in Royal Hamilius, het prestigieuze shoppingproject in de hoofdstad van het Groothertogdom Luxemburg. Later deze maand volgen onder meer Delhaize en Galeries Lafayette.
Ruimte centraal
De nieuwe winkel bevindt zich op het gelijkvloers van het zes verdiepingen hoge gebouw. Het is de eerste vestiging van Fnac in het Groothertogdom, afgezien van een een ‘Fnac-hoek’ op de luchthaven die wordt uitgebaat door de Lagardère-groep. De nieuwe vestiging in Royal Hamilius heeft een totale oppervlakte van 1800 m², waarvan twee derde verkoopruimte.
“We hebben het accent gelegd op ruimte“, zegt Charles-Henri de Maleissye, directeur van Fnac-Vanden Borre België en Luxemburg, aan Le Quotidien. “Een Fnac-winkel is een plek waar de klant graag rondkuiert. Meer ruimte, betere verlichting en lagere rekken om de producten te presenteren zijn de basis van het concept.”
Hoewel boeken nog steeds tot de kernactiviteiten van Fnac behoren is het assortiment in de loop der jaren gediversifieerd, vooral na de overname van Darty. “Kleine electro-apparaten maken deel uit van ons aanbod en hier in Luxemburg kunnen we producten vinden die in België of Frankrijk nog niet zijn uitgekomen”, vertelt de Maleissye.
De keten positioneert zich ook steeds sterker online. De webshop bevat intussen meer dan twee miljoen referenties en Fnac haalt ongeveer 20% van zijn omzet uit e-commerce. “Klanten worden verwend. Ze kunnen naar de winkel komen, maar kunnen ook een artikel via onze website kopen en het thuis of in de winkel laten afleveren”, adlus winkeldirecteur Richard Hoitinga.