“Alle indicatoren op groen”
De Franse keten lijkt terug van weggeweest: na jaren van dalende omzet – in 2013 nog met zo’n 3,1% – wist de groep zijn verkoop te stabiliseren op 3,9 miljard euro. In de tweede jaarhelft was er zelfs al een groei met 0,9%. Tegelijk heeft Fnac zijn nettowinst bijna verdrievoudigd: van 15 miljoen euro in 2013 ging het naar 41 miljoen euro in 2014: een heel verschil met de 142 miljoen euro verlies die de groep in 2012 nog moest opbiechten…
Topman Alexandre Bompard, die in 2011 de touwtjes in handen kreeg en de voormalige dochter van Kering (ex-PPR) in 2013 naar de beurs bracht, is dan ook een tevreden man: “Vandaag staan alle indicatoren op groen”, zegt hij. “2014 was het jaar waarin we ons model hebben geconsolideerd, 2015 wordt het jaar van de groei.”
België: -2,6%
De goede resultaten zijn uitsluitend te danken aan de Franse activiteiten, met 112 winkels (waarvan 27 in franchise) nog altijd goed voor 70% van de totale omzet. In de andere landen waar Fnac actief is, gaat het immers een pak moeilijker. Enkel in Spanje en Portugal, waar Fnac nieuwe kleinere winkels opende, steeg de omzet met zo’n 0,7% (tot 659 miljoen euro).
Ronduit slecht verging het Fnac in Brazilië, waar de omzet liefst 11,3% inzakte. Ook in Zwitserland en België moest de keten om en bij de 2,6% achteruit. Fnac telt in ons land negen vestigingen en ging vorig jaar door een herstructurering, waarbij 25 banen op de tocht stonden.