Eerst Apple, later ook andere merken
Het systeem van de gloednieuwe “Pass Location”-service van Fnac is al bij al eenvoudig: de klant tekent in op een contract van 24 maanden en betaalt elke maand een bedrag in functie van de waarde van het toestel. Na twee jaar kan hij het toestel kopen mits het betalen van een afkoopsom, hij kan het contract kosteloos stopzetten mits teruggave van het toestel of hij kan het inruilen voor een nieuw model. Dat laatste kan overigens al vanaf de 13de maand van het contract, wanneer er bijvoorbeeld een nieuwe versie op de markt komt – na aanpassing van de huurprijs, uiteraard.
“De nieuwe dienst is vanaf nu beschikbaar voor alle Mac-, iPhone- en iPad-producten van Apple, maar zal in tweede instantie worden uitgebreid naar andere technologische productgamma’s en naar andere merken”, klinkt het in Parijs. De keten mikt naar eigen zeggen op twee doelgroepen: “Technofielen die altijd mee willen zijn met de laatste nieuwe evolutie en mensen die een product eerst een tijdje willen uittesten alvorens tot aankoop over te gaan.”
Idee om elektromarkt aan te zwengelen?
Het systeem van huurkopen is in de autowereld al langer een beproefde verkooptechniek. Ook elektroketens durven het al eens voor te stellen, zij het dan eerder voor grotere (lees: duurdere) aankopen.
Fnac hoopt met de nieuwe dienst alvast de verkoop aan te zwengelen op een markt die moeilijke tijden beleeft. Niet alleen in Frankrijk overigens: half mei nog bleek uit het GfK Retail Report dat 2014 ook bij ons slecht gestart is voor de verkopers van elektro. Of en, zo ja, wanneer Fnac de dienst in ons land gaat uitrollen, is nog niet beslist.