Fnac Darty, ook moeder van Vanden Borre, is tevreden met 2020: ondanks twee lockdowns bleef de omzet quasi stabiel. Het vierde kwartaal was er zelfs bijna 10% groei. E-commerce maakte zo’n 30% van de totale omzet uit.
E-commerce plust 55%
Elektronica- en boekenverkoper Fnac Darty haalde in 2020 een omzet van 7,49 miljard euro, een minieme stijging van 0,6% op vergelijkbare voet ten opzichte van 2019. Dat blijkt althans uit de voorlopige jaarresultaten van de groep, die in de Benelux ook de formule Vanden Borre overkoepelt.
Aangezien de fysieke winkels in de meeste landen tot twee maal toe verplicht dicht moesten, vindt CEO Enrique Martinez die prestatie zelf “zeer goed”. De onlineverkoop steeg met 55% en kwam zo neer op 29% van de totale groepsomzet. Over het hele jaar kreeg de retailer er 5 miljoen nieuwe actieve onlineklanten bij.
Minder impulsverkoop online
Vooral het vierde kwartaal was een opsteker, met buitengewoon sterke groei op ‘shopfeestdagen’ zoals Black Friday en de aanloop naar Kerstmis. De omzet steeg toen met 9,6% op vergelijkbare basis, met dank aan solide online omzetgroei van bijna 70%. Click&collect nam in het vierde kwartaal met bijna 40% toe. Klanten kochten vooral huishoudapparaten en technische producten, zoals elektronica om thuis te werken en televisies.
De coronapandemie knibbelde wel aan de marges van het bedrijf. Voor 2020 wordt de courante brutowinst geschat op 210 miljoen euro, waarbij de brutomarge neerkomt op 29,2%. Dat is ongeveer 120 basispunten minder dan een jaar eerder, vooral omdat er door het wegvallen van heel wat winkelverkeer minder producten met hoge marges werden verkocht. Fnac Darty verwijst met name naar ‘redactionele producten’ (boeken en pers), die vaak impulsaankopen zijn, en het instorten van de ticketverkoop.
Trager herstel in Spanje
Er is weliswaar een opvallend verschil tussen de zones Frankrijk-Zwitserland en België-Luxemburg, goed voor een omzetgroei van respectievelijk bijna 2% en 1% op vergelijkbare basis, en het Iberisch Schiereiland, dat nog steeds te lijden heeft onder strenge coronabeperkingenen en een minder gunstige macro-economische omgeving. De vergelijkbare omzet daalde er in de loop van het jaar met zo’n 11%, en Fnac Darty verwacht er ook in 2021 een trager herstel.
Over het algemeen verwacht de Franse retailgroep dit jaar lichte groei, zowel qua omzet als bedrijfsresultaat, maar dan wel pas in het tweede semester. De eerste jaarhelft zal nog verstoord worden door de gezondheidscrisis, klinkt het. De definitieve resultaten voor 2020 worden op 23 februari gepubliceerd.