Elektronicagroep Fnac Darty, ook eigenaar van Vanden Borre, profiteerde van een sterk onlinejaar in 2020, en wil dat nu vasthouden met een nieuw strategisch plan. Onder andere in België gaat een abonnementsdienst voor herstellingen van start.
55% meer online omzet
De omzet van Fnac Darty steeg in coronajaar met 1,9% tot 7,5 miljard euro, of 0,6% op vergelijkbare basis. Vooral het vierde kwartaal verkocht de elektronicaretailer beduidend meer – 9,6% meer op vergelijkbare basis – ondanks de strenge lockdowns in onder meer Frankrijk en België. Het was dan ook een digitaal jaar voor de Franse groep: de e-commerceverkoop groeide met meer dan 55% en was goed voor 29% van alle omzet.
Er kwamen vijf miljoen nieuwe actieve onlineklanten bij en 64% van het verkeer op zijn sites kwam ondertussen van mobiele apparaten. Wat de groep echter vooral bijbleef, was de omnichannelgroei: met name in het vierde kwartaal deden klanten 40% meer aan click & collect dan in 2019. Over het hele jaar werden bijna 30% meer click & collect-bestellingen verwerkt.
Al kostte de coronacrisis en alle bijhorende gevolgen natuurlijk ook geld: de nettowinst klokte af op 96 miljoen euro, 19 miljoen euro minder dan een jaar eerder. België en Luxemburg droegen aan dat bedrijfsresultaat weliswaar 13 miljoen euro bij, een miljoen meer dan in 2019. De regio boekte een omzetstijging van 1,4% op vergelijkbare basis, vooral omdat de e-commerceverkoop er bijna verdubbelde en ook grote huishoudtoestellen momentum haalden.
Winkel wordt online middelpunt
Fnac Darty trekt er zijn lessen uit en lanceert een nieuw strategisch plan, Everyday, dat voortbouwt op het eerdere omnichannelplan van de groep maar er nog een laagje duurzaamheid aan toevoegt. Het plan bouwt op drie pijlers: advies, duurzaamheid en service. Op die manier wil de retailer tegen 2025 een recurrente vrije kasstroom van 240 miljoen euro bereiken en opnieuw dividenden uitkeren aan aandeelhouders. Voor 2020 wordt al een dividend van een euro per aandeel uitgekeerd.
In de volgende vijf jaar gaat de helft van het volledige investeringsbudget naar digitale groei, met name naar de modernisering en automatisering van het logistieke platform. Ook de gebruikerservaring moet verbeteren, onder meer door het advies van verkopers “in het middelpunt te plaatsen van de digitale ervaring”. Fnac Darty wil dus de fysieke winkels en het verkoopteam meer betrekken bij het onlinegebeuren. Zo moeten ook alle eigen winkels tegen 2025 winstgevend worden.
Abonnement op herstellingen
Om de duurzame kaart te trekken, wil de elektrogroep inzetten op reparaties en het verlengen van de levensduur van producten. Zo lanceert de retailer eigen duurzaamheidsscores, die producten scoren op betrouwbaarheid en hoe goed ze te repareren vallen. Tegen 2025 wil Fnac Darty jaarlijks 2,5 miljoen producten zien te herstellen, wat 50% meer is dan in 2019. De groep rolt daarvoor bovendien services uit, zoals hersteldienst Darty Max en de verkoop van reserveonderdelen.
Met abonnementen valt bovendien geld te verdienen, dus maakt Fnac Darty van die hersteldienst meteen een derde ambitie: de Franse groep wil “de grootste aanbieder van thuisassistentie worden”, de vorm van een reparatiedienst op abonnementsbasis, zonder limiet of verplichting, die de levensduur van producten verlengt. De basis hiervoor werd eind 2019 gelegd met Darty Max, voor grote huishoudtoestellen, en begin dit jaar gaat in België evenknie Vanden Borre Life van start.