Fnac Darty ziet zijn omzet teruglopen, nu consumenten besparen op elektronica en na corona ook even verzadigd zijn. De groep noemt zichzelf wel “veerkrachtig”.
Last van de koopkracht
CEO Enrique Martinez verwijst voor die veerkracht naar “uitstekende operationele prestaties en strakke controle op kosten en energieverbruik” met een solide brutomarge. Zo vat hij de eerste helft van 2023 bij Fnac Darty samen en toont hij zich heel wat positiever dan de naakte cijfers.
De vergelijkbare omzet daalde immers met 2,3% tot 3,34 miljard euro, vooral door de verminderde koopkracht in Frankrijk en Spanje. Martinez dankt overigens zijn werknemers om zo snel de winkels te kunnen heropenen na de rellen in Frankrijk. In België en Luxemburg was er in het tweede kwartaal geen verschil met een jaar eerder, terwijl de loonindexeringen over het hele halfjaar zelfs voor 1,7% extra verkoop zorgden.
MediaMarkt Portugal wordt Fnac Darty
Tegelijk daalde de vergelijkbare operationele winst met 4,7%, met name door Spanje en Portugal. In België en Luxemburg bleef de winst stabiel. De brutomarge bedroeg 31,1%. Zonder de franchiseactiviteiten steeg de marge met 35 basispunten in vergelijking met een jaar geleden.
Na een onrustig halfjaar rekent Fnac Darty in de tweede helft van het jaar op beterschap. Wel is al duidelijk dat Black Friday en de eindejaarsperiode “een cruciale rol spelen in de resultaten van het jaar”. Er vallen dus agressieve promoties te verwachten. Verder zal de tweede helft in het teken staan van de afronding van de overname van MediaMarkt in Portugal, die eind september wordt verwacht, terwijl de groep blijft uitkijken naar andere overnamepistes.