De Franse groep Fnac Darty heeft zijn omzet in het derde kwartaal gevoelig opgekrikt. Een forse toename van de online verkopen én sterke groeicijfers in de Benelux liggen aan de basis van de goede resultaten.
Digitalisering
De distributeur van elektronicatoestellen, huishoudelijke apparaten en culturele producten realiseerde in het derde kwartaal een omzet van 1,82 miljard euro, 3,7% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Zonder rekening te houden met overnames, stegen de opbrengsten met 1,7%. De groep ging vooruit in alle regio’s waarin ze actief is, maar vooral in de Benelux was er een autonome groei van 9,5%. Het concern profiteerde daar van de succesvolle integratie van Wehkamp en sterke verkopen van huishoudapparaten in België. De totale omzet in de Benelux (met Fnac en Vanden Borre in België en BCC in Nederland) bedroeg 250 miljoen euro.
De online activiteiten van de groep groeiden met dubbele cijfers: e-commerce is nu goed voor 19% van de omzet. Fnac Darty heeft het voorbije kwartaal opnieuw sterk geïnvesteerd in de verdere digitalisering van de winkels en het verbeteren van klantervaring. Een voorbeeld daarvan is de uitrol van de ‘1 uur click & collect’-service voor producten zoals boeken in alle Fnac-winkels.
“Al onze transformatieplannen, evenals de kwalitatieve operationele uitvoering ervan door onze teams, hebben Fnac Darty in een uitstekende positie geplaatst om de beslissende commerciële periode aan het einde van het jaar aan te pakken”, zei CEO Enrique Martinez. Bijgevolg bevestigt de groep haar doelstellingen op middellange termijn: een groei boven het marktgemiddelde en een operationele marge van 4,5% tot 5%.