In het afgelopen boekjaar heeft Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt en Saturn, een nagenoeg vlakke omzet gehaald. Hoewel de nettowinst toenam, zal er volgend jaar geen dividend uitbetaald worden, omdat het management het eigen vermogen van het bedrijf wil versterken.
Nadelige wisselkoersen
Ceconomy realiseerde in het gebroken boekjaar 2018-2019 een totale omzet van 21,46 miljard euro, een stijging van 0,2%. Wisselkoerseffecten speelden het bedrijf parten, vooral in Oost-Europa: bij constante wisselkoersen zou het concern een groei neergezet hebben van 0,8%. De sterkste omzetstijging was er in de “DACH-landen” Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland (+1,2%).
De online verkopen stegen met 13,2% tot 2,9 miljard euro: e-commerce is nu goed voor 13,7% van de totale omzet. Ook de tak ‘services & solutions’, waaronder garanties en herstellingen vallen, groeide en maakt nu 7% van de totale opbrengsten uit.
Dure reorganisatie
De aangepaste brutobedrijfswinst bleef stabiel op 650 miljoen euro. Onder dat winstcijfer vallen weliswaar ook de 186 miljoen euro reorganisatiekosten en de kosten verbonden aan de vervanging van het management. De nettowinst steeg van 87 miljoen euro naar 158 miljoen euro: Ceconomy slaagde er vooral in om te besparen op personeelskosten, marketing en huur.
“2018/19 was een stabilisatiejaar“, zegt CEO Bernhard Düttmann in een persbericht. “We hebben de fundamenten gelegd voor de toekomst. Nu moeten we onze strategie daadwerkelijk implementeren.” Volgend jaar zal er alvast geen dividend uitgekeerd worden: de raad van bestuur geeft er – in het licht van de zware herstructureringskosten – de voorkeur aan om het eigen vermogen van het concern te versterken.