Smartphones snelst stijgende categorie
De telecomcategorie is met een groei van 36% veruit de snelste groeier van de hele “Technical Consumer Goods”-markt die het GfK TEMAX Belgium-rapport in kaart brengt. De categorie is intussen al goed voor een omzet van 240 miljoen euro, inclusief accessoires (oortjes, tasjes, covers).
Ook bij ons werden er het voorbije kwartaal meer smartphones verkocht dan klassieke gsm’s, waarmee ons land de internationale trend volgt. Logisch dus dat “4G als mobiele telecomnorm een betekenisvolle doorbraak” realiseert.
Overigens meldt GfK ook de voorzichtige comeback van de vaste telefoon. “Die zet een relatief goede prestatie neer dankzij hun integratie in packages met vaste telefonie, mobiele telefonie, internet en digitale televisie”.
Tablets en computers nog altijd de grootste
Veruit de grootste omzet draaien de elektroretailers nog altijd met IT-producten. Behalve de onvermijdelijke tablets, die maar blijven groeien, zit ook de verkoop van notebooks en desktops weer in de lift, met als resultaat een groei met bijna 19% tot 442 miljoen euro.
Volgens GfK is die omzetstijging voor een groot deel te verklaren door de lifestyle-trend: design, kleur en materialen spelen bij de aankoop van hardware een almaar grotere rol. “Prijs komt vaak pas op de tweede plaats. Consumenten zijn bereid meer geld neer te tellen voor stijlvolle en trendy producten.”
GfK voorspelt trouwens een goed jaar voor deze branche: “Innovaties zoals touchscreens en ultradunne apparaten, gecombineerd met de zogeheten cloud-services, zullen deze markt boosten.”
Gemengd plaatje voor huishoudelektro
Terwijl de kleine elektro er met 4,8% op vooruitgaat (tot 107 miljoen euro), slikt de grote huishoudelektro een daling met 2,5% (299 miljoen euro omzet). BIj de kleine keukenapparaten hebben de espressotoestellen een tweede adem gevonden (+2%). In hun kielzog stijgt trouwens de hele “ontbijt”-categorie, met waterkokers en toasters. Ook elektrische tandenborstels, scheerapparaten en andere verzorgingstoestellen verkopen weer wat vlotter dan een jaar geleden.
Bij de grotere huishoudtoestellen houden enkel de droogautomaten stand, met dank aan de ‘duurdere’ toestellen met warmtepomptechnologie en groter laadvermogen. Koelkasten en diepvriezers daarentegen presteren pover. Bij de kookplaten heeft de inductietechnologie dan weer de macht gegrepen.
Consumentenelektronica zwaar in de min
De andere productcategorieën beleven barre tijden: houdt de fotografie (-0,8% tot 54 miljoen euro – dankzij reflextoestellen en verwisselbare lenzen) nog enigszins stand , dan moeten de kantoortoestellen (-8% tot 133 miljoen euro) en vooral de consumentenelektronica (-16,4% tot 269 miljoen euro) zwaar terrein prijsgeven.
Camcorders, gps’en en dvd-spelers/recorders hebben het al langer moeilijk, nu gaat ook de verkoop van televisietoestellen sterk achteruit. Het zo goed als enige lichtpuntje in deze categorie komt van de Soundbar-speakers, die nog volop genieten van de prijsdaling in september vorig jaar. “2013 wordt opnieuw een zeer uitdagend jaar voor de markt van de consumentenelektronica”, klinkt het dan ook bij GfK.