De markt van de auto’s is niet meer voorbehouden aan autobouwers. Ook wagens worden immers deel van de consumentenelektronicamarkt, zo blijkt op de CES-beurs in Las Vegas. Fiat-groep Stellantis gaat samenwerken met Amazon en Sony ziet de auto als een “ruimte voor entertainment”.
Auto wordt plek voor entertainment
Sony heeft plannen om een eigen elektrische auto te lanceren. Dat onthult de Japanse groep op de toonaangevende CES-techbeurs die op dit moment plaatsvindt in Las Vegas. Met een nieuwe afdeling, Sony Mobility, wil de producent een slimme wagen bouwen met bijzondere aandacht voor camera’s, sensoren en entertainment.
Voor CEO Kenichiro Yoshida is de auto een “ruimte voor entertainment”, schrijft De Tijd. Inzittenden zullen er gebruik kunnen maken van 5G en apart entertainment per passagier. “Als creatief entertainmentbedrijf is Sony goed geplaatst om mobiliteit opnieuw te definiëren”, aldus Yoshida. De auto wordt momenteel op de baan getest, ook als zelfrijdende wagen.
Shoppen achter het stuur
Ondertussen gaat Stellantis, de groep achter Citroën, Fiat, Opel en Peugeot, de samenwerking aan met Amazon. Het bedrijf van Jeff Bezos belooft duizenden elektrische bestelwagens bij Stellantis te kopen voor zijn leveringen, maar het innovatieve luik van de samenwerking zit elders. De autoproducent gaat immers beroep doen op de clouddiensten van Amazon en Alexa, de stemassistente van Amazon, wordt voortaan ingebouwd in de software van de wagens. Dat heeft grote gevolgen, want behalve spraakcommando’s en navigatie, zal Alexa ook onlineshoppen en betalingen in de auto mogelijk maken.
Gebruikers krijgen bovendien vanuit hun wagen toegang tot de ‘smart home’-diensten van Amazon, zoals slimme deursloten en geconnecteerde huishoudapparaten. Mogelijk kunnen Fiat-chauffeurs binnenkort hun koffie al laten lopen en de deur al openzetten vooraleer ze thuiskomen.
“Het platform wordt naadloos geïntegreerd in de digitale levens van de klanten”, verklaren beide bedrijven. Auto’s worden steeds meer “rijdende smartphones”, analyseert De Tijd. Zelfs Apple zou aan een zelfrijdende wagen werken, die al over vier jaar klaar moet zijn.