De Zweedse elektrogigant Electrolux ziet een ‘Uber voor de was’ wel zitten: consumenten zouden daarbij aan anderen kunnen toestaan dat ze hun wasmachine mee gebruiken.
Iedereen winnaar
Het Uber-idee komt overwaaien uit de taxisector: daar nemen consumenten passagiers die dezelfde richting uit moeten mee in ruil voor een beperkte vergoeding. Waarom dit idee dan niet toepassen in de wasmachinesector, vraagt topman Jonas Samuelson van Electrolux zich af in de Financial Times. Op het moment dat iemand zijn wasmachine niet gebruikt, kan iemand anders van die capaciteit gebruik maken? Die laatste zou dan voor die enkele wasjes per week niet moeten investeren in een dure wasmachine, en de eigenaar van de wasmachine recupereert een deel van zijn investering.
Een concrete project is er evenwel nog niet. Het gaat voorlopig om een los idee.
Cybersecurity blijft prangend probleem
Nog in het gesprek gaat Samuelson in op de mogelijkheden van het internet der dingen in de sector van het witgoed, al erkent hij dat online veiligheid een fundamenteel probleem is.