(Publireportage) Electro Depot, de prijzenkraker op gebied van elektro, werkt samen met het Shopopop-bezorgplatform om ook tijdens de drukke eindejaarspieken klein elektro op de dag van de bestelling bij mensen aan huis te leveren.
Bezorgd door particulieren
De lowcost elektroketen werkte al samen met bezorgplatform Shopopop voor z’n 51 Franse winkels en heeft de dienst sinds mei ook in België uitgerold. Zo kan Electro Depot haar klanten dezelfde dag leveren, ook wanneer de vraag enorm fluctueert, zoals in de eindejaarsperiode. Klanten kunnen hun klein elektro, onder de 30kg, laten bezorgen drie uur nadat ze de bestelling online geplaatst hebben, in een tijdslot naar keuze. De nieuwe bezorgservice wordt aangeboden naast andere levermethodes.
Shopopop biedt last-mile delivery aan door gebruik te maken van crowdshipping: hierbij nemen particulieren pakketten of boodschappen mee voor andere particulieren, op routes die ze normaal gezien toch zouden afleggen. “Door in te zetten op crowdshipping zijn we in staat om dezelfde dag bij onze klanten thuis te leveren. Shopopop is daarvoor een goede partner: de snelheid waarmee particulieren kunnen bezorgen, maken van crowdshipping een geschikt model om deze service aan te bieden”, zegt Kurt Steelandt, Ecommerce & Marketing Manager bij Electro Depot.
“Perfecte match”
De retailer zette in 2015 voet aan wal in België en telt intussen 14 winkels, verspreid over heel Vlaanderen, Wallonië en Brussel. “Met Electro Depot zetten we volop in op de combinatie van lage prijzen en een brede service naar onze klanten. Via dit innovatief systeem maken we dit opnieuw mogelijk. Daarnaast kiezen we met Electro Depot voor lokale solidariteit en een aanzienlijke CO2-reductie tegen 2030, hier hebben we een perfecte match met crowdshipping via Shopopop.”
“De feestdagen zijn vanzelfsprekend de drukste periode van het jaar voor Electro Depot. Dat brengt ook logistieke uitdagingen met zich mee, met grote pieken van online bestellingen. We verwachten ook dat de vraag naar same-day delivery groter zal zijn, voor klanten die last-minute een cadeau nodig hebben. Als we deze same-day leveringen zelf zouden moeten organiseren zou dit een logistieke nachtmerrie zijn, met Shopopop maken we gebruik van een quasi oneindig aantal particuliere bezorgers, die flexibiliteit stelt ons in staat perfect met pieken en dalen om te kunnen zonder op efficiëntie in te boeten”, aldus nog Electro Depot.
Bijkomende partnerships
“We werken in Frankrijk sinds 2022 samen met Electro Depot en zijn zeer tevreden over dit duurzame partnership. Onze particulieren die bestellingen bezorgen nemen bijvoorbeeld een bestelling van een buur mee, ondertussen verdienen ze nog een centje bij”, zegt Sacha Buyck, country manager Benelux voor Shopopop. “De samenwerking verloopt al enkele maanden vlot en we bereiden ons voor op extra leveringen in de eindejaarsperiode. Er komen ook andere partnerships met retailers aan en dat is goed nieuws voor iedereen: hoe meer winkels hun leveringen via ons platform doen, hoe meer particulieren zich aansluiten en hoe efficiënter thuislevering wordt.”
Shopopop werd opgericht in Nantes in april 2016 door Johan Ricaut en Antoine Cheul en is de Europese leider op het gebied van thuisbezorging tussen particulieren. Na een eerste fondsenwerving van 4 miljoen euro in januari 2020, kondigde het bedrijf in november 2021 een nieuwe financieringsronde van 20 miljoen euro aan. Het platform heeft meer dan 1.500.000 gebruikers en bereikte in 2024 de kaap van 10 miljoen leveringen voor 6.000 partnerwinkels van onder andere Carrefour, Colruyt, Electro Depot, Cora, Casino, E.Leclerc, Intermarché, Magasins U, Bureau Vallée, Biocoop…