Een stijgende verkoop van televisietoestellen, hogere inkomsten uit retailmedia en mooie groei voor de marktplaats bezorgen Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, een sterke toename van omzet en winst.
Online groeit met dubbele cijfers
In het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar zag Ceconomy de omzet stijgen met 6,6% naar 4,92 miljard euro (een vergelijkbare omzetgroei met 5,2%). De operationele winst (EBIT) steeg met 53 miljoen euro naar 202 miljoen euro: daarmee doet het moederbedrijf van elektroketens MediaMarkt en Saturn beter dan analisten hadden verwacht.
De sterke resultaten zijn deels te danken aan het afgelopen EK voetbal, zegt topman Karsten Wildberger in het persbericht: de retailer verkocht fors meer televisietoestellen. Ook toenemende onlineverkopen droegen bij tot de groei: e-commerce was in het derde kwartaal goed voor een miljard euro, een groei met 10,9%. Inclusief de netto handelswaarde van de marktplaats groeide het online omzetaandeel naar 22,1%. De inkomsten uit retailmedia verdubbelden naar 18 miljoen euro.