Nieuwste design
Volgens de politie stonden op een bepaald moment meer dan 500 mensen in de wachtrij. De vroeg opgedaagde fans werden getrakteerd op koffie met croissants alvorens mondjesmaat tot de zaak te worden toegelaten. Van ‘buur’ Marks & Spencer – die met een winkel in hetzelfde pand eerder dit jaar zijn terugkeer naar ons land vierde – kregen ze ook nog een… appel.
De Apple Store in Brussel is de allereerste in Europa die uitpakt met het nieuwste winkelconcept, zoals dat werd bedacht en uitgewerkt door Jonathan Ive en retailbaas Angela Ahrendts, de gewezen topvrouw van Burberry.
Zonder ‘Genius Bar’
Behalve de lange houten tafels met de iPhones, de iPads en de Mac Books – intussen een klassieker – vallen vooral het indrukwekkende beeldscherm achterin en de hoge levende bomen op. Uiteraard zijn ook de Apple Watches (in primeur voor ons land) en de Beats by Dre-hoofdtelefoons (op houten bollen) van de partij.
Eén grote afwezige: de Genius Bar, de toonbank waar de consument met al zijn technische vragen en problemen terecht kan bij speciaal daartoe opgeleide Apple-specialisten. Wel loopt er in de winkel voldoende personeel rond – te herkennen aan het blauwe T-shirt met het logo op de plaats van het hart – om de klant bij te staan met raad en daad.
De Brusselse Apple Store is de eerste, maar zeker niet de laatste in ons land: na Brussel staan ook Antwerpen en Gent op het lijstje. Dat is goed nieuws voor de vele fans van het merk, maar een uitdaging van formaat voor ‘premium resellers’ als Easy-m en Switch: zij krijgen er meteen een te duchten concurrent bij, één die dan ook nog eens eigendom is van hun hoofdleverancier.