Domo, het grootste Belgische merk in kleine huishoudtoestellen, blaast vandaag dertig kaarsjes uit. Bij die gelegenheid ontvouwt het bedrijf forse groeiplannen: het schakelt een versnelling hoger in Frankrijk en breidt zijn gamma uit met een nieuw merk.
Licentiedeal met Boretti
Met een omzet van vijftig miljoen euro per jaar is Domo in die tijd uitgegroeid tot het grootste Belgische merk van kleine huishoudelektro. In eigen land is het kind aan huis bij grote winkelketens als Krëfel, MediaMarkt, Vanden Borre, Carrefour, Eldi, Blokker en tal van andere elektrozaken.
Bovendien is Domo almaar actiever buiten de landsgrenzen, met eigen verkoopagentschappen in Nederland, Duitsland en sinds een paar weken ook in Frankrijk. “We hebben zopas in het Franse Mulhouse een eigen agentschap opgericht met drie medewerkers. Die moeten onze groei op de Franse markt nog versnellen”, zegt CEO Wim De Voeght in Het Nieuwsblad. Ook in Tsjechië, Zwitserland, Oostenrijk, Spanje en IJsland zijn de toestellen van Domo op de markt. De export is intussen al goed voor 35% van de omzet.
Domo betreedt dit najaar ook volop de markt van de grote huishoudelektro, zegt de CEO, wiens vader het bedrijf in 1986 oprichtte. “En daarnaast lanceren we ook een nieuwe lijn in samenwerking met Boretti, de specialist van gasfornuizen en barbecues. We gaan, onder het merk Boretti, een gamma kleine keukentoestellen op de markt brengen die zich iets boven Domo positioneren.”
Het Domo-gamma telt intussen al een 300-tal producten – ontworpen en ontwikkeld in België, maar geproduceerd in China – en elk jaar zitten er zo’n 30 à 40 in de pijplijn, aldus nog De Voeght. Bij Domo, dat zijn hoofdzetel (met een 17.000 m² grote opslaghal) in Herentals heeft, werken 47 mensen.