Eindelijk weer organische groei
In zijn boekjaar dat liep van 1 mei 2013 tot 30 april 2014 zag Darty zijn omzet met 6% dalen tot 3,58 miljard euro. Dat is echter vooral een gevolg van het afstoten van de Turkse en Spaanse activiteiten, die zwaar verlieslatend waren, want op vergelijkbare basis ging de omzet er 1,7% op vooruit, en dat in een elektromarkt die het zwaar te verduren heeft.
In Frankrijk, waar de elektroverkoop 2% daalde, gaat de omzet van de 228 Darty-vestigingen (waarvan 4 in franchising) er op vergelijkbare basis liefst 2,8% op vooruit tot 2,72 miljard euro. De 117 winkels in België en Nederland kennen een lichte omzetdaling met 1,2% tot 686,7 miljoen euro. Vanden Borre won marktaandeel in een markt die met 3% kromp, BCC daarentegen zag zijn marktaandeel dalen in een sterk concurrentiële markt die er alles samen 2% op achteruitging.
Dankzij drastische besparingen komt de winst na belasting uit op 9,5 miljoen euro, tegenover een schamele 300.000 euro vorig boekjaar: een resultaat dat gezien mag worden.
Einde van turbulente periode
Daarmee lijkt een eind te komen aan een turbulente periode, die begint wanneer het Britse Kingfisher de Franse elektrospecialist (die het in 1994 had gekocht) in 2003 verzelfstandigt en onder de naam Kesa samen met zijn Britse elektrodochter Comet naar de Britse beurs brengt. Het management wil internationaal groeien en opent winkels in Zwitserland, Spanje, Italië, Turkije… maar met de investeringen stapelen ook de verliezen zich op.
In 2012 ziet Kesa zich verplicht Comet te verkopen. Onder een nieuwe CEO, Régis Schultz (ex-Kingfisher), begint de groep zich terug te plooien op zijn historische thuismarkten Frankrijk, België en Nederland. Schultz sluit alle winkels in Italië en Spanje, vindt een koper voor de Turkse dochter en heeft goede hoop dat ook de winkels in Tsjechië en Slovakije snel de deur uit zullen zijn.
Franchising, keukens en multichannel
Ondanks de moeilijke marktomstandigheden ziet Schultz de toekomst met een gezonde ambitie tegemoet. Zo wil hij binnen 4 jaar het aantal franchisewinkels van 4 naar 100 à 150 brengen in Frankrijk. Tegelijk moeten meer vestigingen een keukencorner krijgen: vandaag zijn dat er nog maar 55 en Schultz wil er ongeveer 120 bij. Dat moet de omzet van de keukenbusiness (nu zo’n 80 miljoen euro) verdubbelen: het is een publiek geheim dat de winstmarges op keukens hoger liggen dan die op elektrotoestellen.
Daarnaast gaat Darty meer dan ooit ‘multichannel’. Zo gelooft de groep volop in de zopas aangekochte webshop Mistergooddeal.com, naar eigen zeggen de grootste elektrowebshop van Frankrijk, nog vóór CDiscount (van de groep Casino) en Amazon. Alle winkelpunten zullen ook zo snel mogelijk worden uitgerust met ‘click & collect’-afhaalpunten.