De Rotterdamse webwinkel Coolblue heeft bijna al zijn marketingacties fors teruggeschroefd en de prijzen verhoogd, uit vrees om de komende maanden met voorraadproblemen te kampen ten gevolge van de coronacrisis. De webwinkel wil zo de verkoop tijdelijk afremmen. Maar of dat de échte verklaring is?
Uit het niets
Sinds eind vorige week heeft Coolblue, de op één na grootste webwinkel van Nederland, plots zowat alle reclame zoals affiliatemarketing en Adwords-advertenties stopgezet. Ook zijn een heleboel prijzen stevig verhoogd. Het bedrijf wil met de maatregelen de verkoop tijdelijk temperen, in de hoop te voorkomen dat artikelen uitverkocht raken. Door de coronacrisis dreigen bevoorradingsproblemen te ontstaan.
Gisteren werd een interne mail van Coolblue gericht aan de affiliate-partners gelekt. Daarin stelt het Nederlandse bedrijf de reclame tot een minimum te beperken en geeft het toe dat de prijzen werden aangepast. De webwinkel wil op die manier de voorraden aanvullen en mogelijke stockproblemen voorkomen, meldt Business AM.
De actie van Coolblue leidde de afgelopen dagen tot heel wat onrust en speculatie. Aanvankelijk gaf de webwinkel immers geen enkele toelichting. Dat ook de persdienst van het bedrijf gisteren niet wenste te reageren op vragen van journalisten, maakte de zaken alleen maar erger en voedde de wildste geruchten.
Volgens e-commercenews voldoen de huidige verklaringen niet en moet het bedrijf dringend opheldering geven. De website suggereert dat de e-tailer het slachtoffer zou zijn van een hack of van ransomware. Meer nog: op het hoofdkantoor van Coolblue hangt de vlag halfstok – officieel vanwege de sterke wind. Intussen geniet CEO Pieter Zwart van vakantie op Ibiza…