De Nederlandse webwinkel Coolblue boekte in 2018 een recordomzet van 1,35 miljard euro. Het bedrijf ziet vooral in Wallonië veel groeipotentieel, maar opent ook elders nieuwe fysieke winkels.
Groei overal
Coolblue zag zijn omzet afgelopen jaar stijgen naar 1,35 miljard euro, 160 miljoen euro meer dan in 2017. De Nederlandse omzet ging voor het eerst over het miljard euro, de Belgische steeg 12% naar 347 miljoen euro. De nettowinst ging een derde hoger naar 12,1 miljoen euro.
De webwinkel schrijft de groei vooral toe aan de Engelstalige en Franstalige website en app (waarvan de populariteit vervijfvoudigde, tot 865.000 ‘installs’), waardoor meer mensen in België en Nederland worden bereikt. Ook de uitbreiding van de eigen bezorgdiensten zoals CoolblueFietst had een gunstig effect op de resultaten.
In een vooruitblik op 2019 geeft topman Pieter Zwart aan dat hij zich in 2019 geografisch vooral wil richten op Wallonië, omdat de webwinkel daar nog niet zo sterk aanwezig is. Er zullen dit jaar vijf fysieke winkels bijkomen, waarvan één in Tilburg en één in Brussel. De overige locaties zijn nog niet bekendgemaakt.