Vier specialistenpodia
Coolblue mag dan al een internetspecialist zijn, de Rotterdamse retailer baat intussen ook vier fysieke winkels uit: in Antwerpen, Rotterdam, Eindhoven en Groningen. Het is net omdat de bestaande winkel aan de Ankerrui in Antwerpen uit zijn voegen barstte, dat Coolblue op zoek ging naar een nieuwe vestiging… en meteen een nieuw concept.
“Onze klanten hebben vaak al een idee welk product ze ongeveer willen hebben, maar hebben nog een paar vragen of willen het ‘even vasthouden’. Die mogelijkheid bieden we al in onze bestaande winkels, maar het kon nog beter”, zegt Pieter Zwart, oprichter en directeur van het bedrijf.
“We zijn teruggegaan naar de tekentafel. We hebben gepraat met klanten en medewerkers en honderden kleine en grote verbeteringen doorgevoerd: van aangenamere verlichting tot een gratis kopje koffie, van een betere doorvertaling van ons merk tot een uitpaktafel om je nieuwe product direct uit te proberen.”
De nieuwe winkel aan de Boomsesteenweg is 260m² groot en is opgebouwd rond vier specialistenpodia: telefonie & tablets, camera’s, laptops & pc’s en televisietoestellen. De consument kan er niet enkel ‘live’ demomodellen proberen en kennis maken met tal van accessoires, maar hij kan er ook met al zijn vragen terecht bij een echte productspecialist. Want, zo zegt Pieter Zwart, “we vinden niks erger dan een klant die ontevreden is over zijn productkeuze. Dat willen we voorkomen, door hem bij zijn keuze te helpen.”
Nog meer crosschannel
Na de opening van de vestiging in Wilrijk staan er de komende maanden nog meer nieuwe fysieke winkels op de planning. In Gent zoekt Coolblue momenteel naar een geschikte locatie, en dat geldt ook voor Amsterdam en Utrecht.
Coolblue trekt dan ook volop de kaart van het crosschannelmodel en ziet zijn fysieke winkels als logische aanvulling op én versterking van zijn onlineshops, als afhaal- én servicepunt. “Voor sommige klanten is onze belofte ‘Vandaag voor 22 uur besteld, morgen gratis bezorgd’ niet snel genoeg. Voor hen geldt: vandaag besteld, vandaag afgehaald in de winkel.”
Daarnaast willen “klanten ook weten dat ze een plek hebben waar ze naar toe kunnen voor service als iets niet werkt. Tot een uur reistijd rondom de winkel zien we een hogere websiteconversie“, aldus nog Pieter Zwart. In het nieuwe retailconcept is dan ook een kwart van de winkeloppervlakte gereserveerd voor dienst na aankoop.
Nog ruim 3.000 domeinnamen geregistreerd
Coolblue, opgericht in 1999 en sinds 2007 actief in ons land, baat nu 163 webshops uit: “Bijna wekelijks komt er een nieuwe shop bij. De formule is nog lang niet uitgewerkt: we hebben nog meer dan 3.000 domeinnamen geregistreerd”, zegt Werner Bruyns, manager van Coolblue België.
Al die shops lokken jaarlijks meer dan 40 miljoen bezoekers. Naar eigen zeggen haalt Coolblue bij zijn ruim 1,2 miljoen klanten een klantentevredenheid van 96%. Het bedrijf boekte in 2011 een omzet van 110 miljoen euro, waarvan 30% in ons land. Ondanks het grote aantal klanten kent slechts 1% van de Belgen en Nederlanders Coolblue; de nieuwe concept store in Wilrijk moet daar snel verandering in helpen brengen.