Coolblue sloot 2024 af met een recordomzet van 2,46 miljard euro, met dank aan de sterke expansie in Duitsland. Ook de winst ging omhoog, al ziet de energietak wel de vraag naar zonnepanelen inzakken.
Acht nieuwe winkels
De omzet van de elektroretailer in België, Nederland, Duitsland en Coolblue Energie bij elkaar opgeteld steeg met 2,1%, onder meer dankzij een sterke groei in Duitsland en de opening van acht bijkomende winkels. Het bedrijfsresultaat (EBITDA) steeg met 10,8% naar 97,8 miljoen euro.
De retailer opende vorig jaar acht nieuwe winkels, waaronder de eerste in Wallonië. Ook voor dit jaar staan er acht winkelopeningen op de planning, onder andere in Schoten (dat wordt de elfde in België), Hamburg en Münster. In Duitsland verdubbelt het bezorggebied opnieuw: met de opening van vier depots kan Coolblue zeventien miljoen potentiële extra klanten bedienen. In maart opent het eerste nieuwe depot vlakbij Hannover. De retailer is er nu al groter dan in Nederland. Het magazijn in Tilburg wordt gemechaniseerd om efficiënter te werken.
Tevreden klanten
In Nederland zakte de markt voor zonnepanelen in, nadat de regering besloot de regels voor energieverbruik te wijzigen. Dat ving de tak Coolblue Energie op door zich om te vormen tot een full service energie-installatiebedrijf, dat bijvoorbeeld ook warmtepompen en airconditioningsystemen plaatst.
‘Beginbaas’ Pieter Zwart is vooral blij met het feit dat Coolblue vorig jaar zijn allerhoogste klanttevredenheid ooit bereikte, met een NPS van 72. “Dat klinkt heel makkelijk, maar het is de motor van ons bedrijf. Want tevreden klanten, dat is de beste marketing die je kan hebben,” zegt hij aan het FD. Dit jaar bestaat Coolblue 25 jaar: het wordt volgens Zwart dan ook “het aller-aller-allermooiste Coolblue-jaar ooit”.
Pieter Zwart van Coolblue sprak op de RetailDetail Night op 21 november 2024. Zijn keynote kan je integraal herbekijken in de ledenzone van RetailDetail.