Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.
Voorloper van geografische expansie?
Onze voorbeelden uit de intro zijn ingelijfd bij coolblue.nl/.be en heten voortaan coolblue.nl/mobiele-telefonie en coolblue.be/nl/mobiele-telefonie. De omzetting moet het voor klanten veel makkelijker maken om de juiste producten te vinden, klinkt het in Rotterdam. Zij moeten nu nog enkel “Coolblue” onthouden in plaats van de honderden verschillende -stores, -shops en -winkels van tevoren. Bovendien is de webshop nu makkelijker te vinden via Google.
Ook voor Coolblue zelf biedt de nieuwe structuur tal van voordelen: zo kan het bedrijf op deze manier makkelijker marketingcampagnes opzetten over de (voormalige) webshopgrenzen heen. “Het overgaan naar één domein was best spannend. De commerciële consequenties zijn gigantisch groot: nu kunnen we sneller gaan automatiseren en doorontwikkelen. Ik kijk ernaar uit om de vele mogelijkheden verder te gaan uitbouwen,” aldus topman Pieter Zwart.
Ook opmerkelijk: Coolblue hint in het persbericht voor het eerst duidelijk naar verdere internationale expansie. “Bovendien wordt het (…) gemakkelijker om de website te vertalen”, klinkt het. Momenteel is Coolblue enkel beschikbaar in het Nederlands (Nederland en België) en het Frans (België).